![FINALISTA – VI EDYCJA KDMI](https://builder4future.pl/wp-content/uploads/2023/06/5608_Kasinski-Obraz_1-_300.jpg)
FINALISTA – VI EDYCJA KDMI
Planowanie i realizacja rozbiórki wybranego obiektu budowlanego
Autor:
Paweł Kasiński
Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie
Mentorka:
dr inż. Aleksandra Radziejowska
O projekcie
Celem pracy jest zaplanowanie procesu rozbiórki wiaduktu drogowego, znajdującego się w ciągu al. Wojska Polskiego – DK1 w Częstochowie (km 477+853,30 – wiadukt drogowy nad aleją Pokoju). Przebiegał on nad jezdnią, a także nad niedawno wyremontowanym torowiskiem tramwajowym. W pracy założono wykorzystanie elementów BIM (m. in. Do stworzenia wizualizacji oraz animacji przedstawiającej przebieg prac, wykonania przedmiarów, a także do oszacowania masy poszczególnych elementów i ilości odpadów powstałych podczas prowadzenia robót).
Wiadukt przed rozbiórką składał się z trzynastu przęseł. Ich konstrukcję nośną stanowiły strunobetonowe belki typu PŁOŃSK, zespolone z żelbetową płytą pomostu. Największe wyzwanie stanowiło zaplanowanie rozbiórki przęsła znajdującego się nad drogą oraz linią tramwajową. Nie można było bowiem dopuścić do uszkodzenia zarówno jezdni, torowiska, jak i trakcji tramwajowej. W pracy rozważano więc dwa warianty rozbiórki przęsła. Pierwszy zakładał brak możliwości demontażu trakcji tramwajowej na czas prowadzonych robót. W drugim wariancie trakcja została zdemontowana przed rozpoczęciem robót rozbiórkowych. Podczas doboru technologii należało także uwzględnić uwarunkowania związane z ruchem drogowym w sąsiedztwie obiektu, na przykład możliwymi terminami wyłączenia z użytkowania jezdni biegnącej pod wiaduktem. Oba proponowane rozwiązania przeanalizowano także pod względem ekonomicznym. Przedstawiono również propozycję optymalizacji harmonogramu prac.
![](https://builder4future.pl/wp-content/uploads/2023/06/5608_Kasinski-Obraz_2_300-.jpeg)
![](https://builder4future.pl/wp-content/uploads/2023/06/5608_Kasinski-Obraz_3_300.jpg)
Co było największym wyzwaniem inżynierskim?
Największe wyzwanie podczas planowania robót rozbiórkowych stanowią: brak powtarzalności podczas realizacji kolejnych inwestycji, niewielka ilość publikacji branżowych poruszająca wspomnianą tematykę oraz niekompletna dokumentacja wyburzanych obiektów. W analizowanym w pracy przypadku konieczne było zaplanowanie rozbiórki wiaduktu drogowego znajdującego się nad czynną jezdnią (która mogła zostać wyłączona z użytkowania jedynie czasowo) oraz nad niedawno wyremontowanym torowiskiem tramwajowym. Największe wyzwanie stanowił więc dobór optymalnej technologii przeprowadzenia prac wyburzeniowych przęsła znajdującego się nad wymienionymi obiektami.
O autorze:
![](https://builder4future.pl/wp-content/uploads/2023/06/Pawel-Kasinski-709x1024.jpg)
Paweł Kasiński
Absolwent Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie. Aktualnie inżynier budowy, pracujący przy realizacjach związanych z obiektami kubaturowymi. Posiada także doświadczenie w zakresie przygotowania oraz prowadzenia robót rozbiórkowych. Wśród swoich zainteresowań wymienia technologie robót rozbiórkowych oraz zastosowanie transportu ponadnormatywnego w budownictwie.