METRO W STYLU WOLI
Podczas projektowania wnętrz stacji narodziła się dyskusja na temat estetyki poszczególnych przystanków, która wyraźnie miała nawiązywać swoim wyrazem poprzez użycie materiałów, kolorystyki i detali architektonicznych do ważnych, historycznych punktów na wolskiej mapie.
W 2011 roku zostaliśmy zaproszeni przez Metroprojekt do współpracy przy konkursie na dokumentację trzech stacji II linii odcinka zachodniego metra warszawskiego – o nazwach Wolska, Moczydło i Księcia Janusza. Konkurs ten wygraliśmy w 2012 roku i przystąpiliśmy do opracowywania dokumentacji projektów budowlanych.
Idea projektowa, która przyświecała nam od początku, to przede wszystkim łatwa identyfikacja podziemnych peronów oraz wyjść ze stacji z punktem orientacyjnym w przestrzeni miasta.
Podczas projektowania wnętrz stacji narodziła się dyskusja na temat estetyki poszczególnych przystanków, która wyraźnie miała nawiązywać swoim wyrazem poprzez użycie materiałów, kolorystyki i detali architektonicznych do ważnych, historycznych punktów na wolskiej mapie. Założenie połączenia szczegółów miasta oraz detali architektonicznych wnętrza są podstawą koncepcji wszystkich trzech stacji.
Trzeba tutaj nadmienić, że w trakcie realizacji projektu budowlanego Rada Warszawy zamieniła nazwy wyżej wymienionych stacji. W miejsce stacji Wolska wprowadzono nazwę Płocka, od nazwy ulicy; stacji Moczydło nadano nazwę Młynów – od nazwy osiedla, na terenie którego znajduje się stacja; nazwę Księcia Janusza pozostawiono bez zmian.
Nad stawami
Pierwotnie stacja Młynów nosiła nazwę Moczydło ze względu na znajdujący się nieopodal park o tej nazwie, który został założony w latach 60. ubiegłego wieku. Mieszczą się w nim cztery stawy. Razem z Parkiem Wodnym Moczydło tworzą centrum odpoczynku i rekreacji mieszkańców Woli oraz Bemowa. To właśnie one zainspirowały architektów – motywem przewodnim jest więc woda, powietrze i ich relacje. Znajdujące się w stropie koła mają przywodzić na myśl stawy z pobliskiego parku oraz bąble powietrza wędrujące pod powierzchnią lodu, które odbijają się w posadzce wykonanej z białego lastriko.
Stacja Młynów jest trzykondygnacyjna. Składa się na nią peron pasażerski, pomieszczenia ogólnodostępne, hale odpraw, przejścia podziemne, pomieszczenia technologiczne, wyjście z metra oraz czerpnio-wyrzutnia. Wszystkie elementy wnętrza cechuje wysoka trwałość, odporność na uszkodzenia, łatwość w demontażu i wymianie.
W ogrodach metra
Stacja Księcia Janusza przy ulicy o tej samej nazwie znajduje się w miejscu historycznych ogrodów rodziny Urlichów – słynnych warszawskich ogrodników królewskich, opiekunów Ogrodu Saskiego pracujących między innymi dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. To właśnie historia tego miejsca zainspirowała architektów do stworzenia na stacji Księcia Janusza zielonych scenografii przenikających się geometrycznych form. Użytkownik, wędrując wzdłuż peronu i spoglądając w sufit, będzie odnosił wrażenie przenikania promieni słonecznych przez gęsty układ drzew i gałęzi ponad nim.
Strop jest wykonany z paneli blaszanych – wszystkie elementy są proste do zdemontowania i wymiany w przypadku usterki. Obiekt jest dwukondygnacyjny – składa się na niego peron pasażerski, hale odpraw, pomieszczenia ogólnodostępne, pomieszczenia technologiczne, przejścia podziemne, wyjście z metra oraz czerpnio-wyrzutnia. Pod skrzyżowaniem ulicy Górczewskiej z ulicą Olbrachta została zaprojektowana duża powierzchnia usługowo-handlowa – jest to ok. 850 metrów kwadratowych.
Metro w układzie scalonym
Stacja Płocka wcześniej nosiła nazwę Wolska. Projektantom zależało, by wiązała się bezpośrednio z historią Woli. Po II wojnie światowej nastąpił rozwój przemysłu, powstały liczne zakłady produkcyjne. Głównym pomysłem było więc odwołanie się do urządzeń elektronicznych i układów scalonych produkowanych w Zakładach Radiowych im. Marcina Kasprzaka. Stąd na ścianach zostały zamontowane miedziane płyty, a na stropie panele szklane z naniesionymi układami graficznymi nawiązujące do wyglądu schematu układu scalonego.
Stacja ma dwie kondygnacje. Składa się na nią peron pasażerski, pomieszczenia ogólnodostępne, hale odpraw, przejścia podziemne, pomieszczenia technologicznie, wyjście z metra oraz czerpnio- wyrzutnia. Elementy zewnętrzne zostały zaprojektowane jako nowoczesne odwzorowanie i graficzne przeniesienie do ludzkiej skali układu scalonego.
Zdjęcia archiwum Biuro Projektów Kazimierski i Ryba