1. Home
  2. Bez kategorii
  3. GOLDEN STATION
GOLDEN STATION
0

GOLDEN STATION

0

III NAGRODA ex aequo

Łucja Starościak, Aleksandra Łabuda
Wydział Budownictwa i Architektury
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
 
Aleksandra Dziadosz, Ewa Burdziak
Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
Politechnika Wrocławska

W zadaniu konkursowym „Projekt, który łączy” zaprojektowano nowoczesny budynek dworca połączony z przystankiem kolejowym, który umiejscowiony został w Sudetach Zachodnich w Karpaczu w dolinie rzeki Łomnicy. Karpacz jest jednym z najpopularniejszych miejsc do wypoczynku oraz uprawiania turystyki w Karkonoszach. Jednak ogromną barierą jest brak połączenia kolejowego. Stworzenie takiego połączenia z pewnością pobudziłoby do rozwoju cały region. Lokalizacja dworca nie jest przypadkowa, gdyż projekt ulokowany został w niedalekiej odległości od niegdyś istniejącej stacji dworca kolejowego, która dziś pełni funkcję Muzeum Zabawek oraz Biblioteki Publicznej i jest jedną z wielu atrakcji miasta. Proponowana trasa kolejowa pociągu, rozpoczynałaby się w Jeleniej Górze i następnie mając przystanki w miejscowościach Łomnica i Mysłakowice kończyłaby swój bieg w Karpaczu Dolnym. Na trasie Jelenia Góra – Karpacz istnieją linie kolejowe, jednak obecnie nie jest prowadzony na nich ruch. Pomysł na rozwiązanie tego problemu jest modernizacja bądź stworzenie nowej kolei jednoszynowej w której pojazd poruszałby się po jednej szynie jadąc bezpośrednio z Jeleniej góry do Karpacza i z powrotem.

Inspirację dla projektu stanowi fascynująca historia Karkonoszy. Wypływające z zachodniego zbocza Grabowca źródło uznawane było za święte. Rejony te były zamieszkiwane przez górników oraz poszukiwaczy złota. Karkonosze słynęły ze swoich bogatych złóż kruszców. Stało się swoistym Eldorado. Złoto stały się inspiracją dla naszego projektu. Bryła przypomina dwie sztabki złota Jedna ułożona horyzontalnie, zaś druga wertykalnie pochylająca się pod kątem.

Zgodnie z naszą wizją budynek dworca i przestrzeń wokół niego mają w sposób integralny oraz nieinwazyjny wpasowywać się w otaczającą przestrzeń. Elewacje zostały zaprojektowane z naturalnego materiału drewna oraz szkła, doskonale wtapiając się w krajobraz górski. W projekcie zaplanowano także elementy zieleni, również na dachu budynku. Na zielonym dachu zaplanowano nie tylko niskie rośliny okrywowe, ale także dekoracyjne i estetyczne bliny oraz niewysokie drzewa, rzucające cień w upalne dni. Główny element kompozycji dachu stanowi geometryczna ścieżka. W projekcie został zaprojektowany dodatkowy budynek z pomieszczeniami technicznymi. Dostęp do obiektu znajduje od tylnej strony obiektu, a przy nim zaprojektowano również parkingi dla pracowników

Transport kolejowy jest jednym z najpopularniejszych środków komunikacji. Watro więc rozbudowywać połączenia kolejowe tworząc tym samym nowe ośrodki. Stworzenie budynku dworca w Karpaczu z dodatkowym elementem funkcji gastronomicznej nie tylko urozmaici swoją nowoczesną architekturą niewykorzystaną przestrzeń ale także poprawi aspekt komunikacyjny i turystyczny.

O autorach
Aleksandra Dziadosz, studentka IV roku, I stopnia na wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego na Politechnice Wrocławskiej na specjalizacji Inżynieria Budowlana. Umiejętność pracy w programach AutoCAD, Robot Structural Analysis Professional, Allplan Doświadczenie pracy jako kreślarz w biurze projektowym. Laureatka pierwszego miejsca w konkursie wspólnym architektoniczno inżynierskim pt. „Rzeka, która łączy” w 2019 roku. Zainteresowania konstrukcjami żelbetowymi oraz budownictwem kubaturowym.

inż. Ewa Burdziak, studentka I roku, II stopnia, studia dzienne, uczelnia Politechnika Wrocławska, wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Specjalizacja Konstrukcje Inżynierskie i Specjalne. Absolwentka uczelni Politechnika Wrocławska, wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, specjalizacja Geotechnika i Hydrotechnika. Autorka wielu projektów związanych z ukończoną specjalizacją Geotechnika i Hydrotechnika m. in. projektowanie ścianek szczelnych, organizacja prac ziemnych na terenie placu budowy, tworzenie konstrukcji tunelów samochodowych, tunelów kolejowych, przejść podziemnych oraz konstrukcje budowli hydrotechnicznych t. j. jazy stały bądź ruchome. Dodatkowe projektowane obiekty z zakresie konstrukcji betonowych i stalowych oraz różnego rodzaju koncepcji związanych z mostownictwem, drogownictwem czy koleją. Umiejętność pracy w programach takich jak AutoCAD, Autodesk Robot Structural Analysis Professional, Flex PDE, oprogramowanie GEO5 oraz Surfer, Norma Pro, Abaqus oraz Microsoft Office. Doświadczenie pracy w dynamicznym zespole w biurze deweloperskim. Zainteresowania konstrukcjami podziemnymi oraz projektami w dziedzinie kolejnictwa.

mgr inż. arch. Łucja Starościak, absolwentka Wydziału Budownictwa i Architektury kierunku Architektura i Urbanistyka Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Laureatka drugiego miejsca w konkursie studenckim na opracowanie koncepcji urbanistycznej dla części obszaru miejscowości Lipiany położonego nad jeziorem kościelnym. Autorka projektu magisterskiego „Ośrodek dziennego pobytu w Szczecinie” oraz inżynierskiego pt. „Galeria Sztuki przy ulicy Łaziebnej w Szczecinie”. Zainteresowanie projektami uwzględniającymi podejście proekologiczne oraz prospołeczne. W projektowaniu niezwykle ważne jest dla mnie połączenie pięknej, przyjaznej dla ludzi przestrzeni z funkcjonalizmem. Pasjonatka architektury wnętrz, sztuki, designu i malarstwa.

inż. arch. Aleksandra Łabuda, studentka uczelni Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, wydział Budownictwa i Architektury. Czynny udział w wymianach zagranicznych zagranicznych na partnerskich uczelniach w Europie i na Świecie. Umiejętność pracy w programach takich jak ArchiCAD, AutoCAD, SketchUp, Photoshop, Lumion, Twinmotion, Artlantis, czy Rhinoceros 3D. Pasjonat architektury organicznej, dekonstuktywizmu, podróży oraz żeglarstwa, co stanowi niesamowitą dawkę inspiracji. Doświadczenie zawodowe w kraju oraz zagranicą. Aktualnie projektant strzelnic wojskowych oraz garnizonowych.