Home KONKURSY KDMI ROWEROWA TRASA ŚREDNICOWA W KRAKOWIE
ROWEROWA TRASA ŚREDNICOWA W KRAKOWIE
0

ROWEROWA TRASA ŚREDNICOWA W KRAKOWIE

0

III WYRÓŻNIENIE ex aequo

Mateusz Kruk
Wydziału Inżynierii Lądowej
Politechnika Krakowska

Zadanie, którego podjąłem się w niniejszej pracy konkursowej polegało na zaprojektowaniu autostrady rowerowej w Krakowie i analizie celowości takiego projektu w dużym mieście.

Zadanie podzielone zostało na następujące etapy:

Opis obecnego układu komunikacyjnego w Krakowie
Analiza możliwości usprawnienia i poprawy warunków dla podróżujących w mieście
Wybór trasy rowerowej jako optymalnego rozwiązania
Projekt autostrady rowerowej
Wskazanie rozwiązania alternatywnego
Podsumowanie

W pierwszym etapie przedstawiono istniejące, główne szlaki komunikacyjne w mieście. Zbadano udział procentowy osób poruszającymi się danymi środkami transportu z uwzględnieniem prywatnej komunikacji samochodowej, komunikacji publicznej, podróży pieszych i rowerowych. Zestawiono na wykresach prędkości pojazdów w mieście i rozkład prędkości na mapie Krakowa.

W kolejnych rozdziałach pracy przedstawiono działania i inwestycje planowane przez miasto i ich wpływ na przepustowości. Na mapach przedstawiono planowane drogi szybkiego ruchu, szybką kolej miejską  linie tramwajowe oraz metro, dla którego przygotowywane jest obecnie studium wykonalności.

Analiza wykresów i danych jednoznacznie wskazywała, że obecna sieć połączeń w mieście jest już niewydolna. Prędkości eksploatacyjne odpowiednio 14.4km/h dla tramwajów i 17.7km/h dla autobusów są jednymi z najniższych w Polsce, co nie skłania podróżujących do korzystania z publicznych środków transportu. Z drugiej strony przez brak efektywnych inwestycji drogowych  mieszkańcy korzystający z samochodów poświęcają dużą część doby na stanie w korkach.

Planowane przez miasto inwestycje skoncentrowane są głównie na rozciąganiu miejskiej sieci komunikacyjnej, co będzie powodowało jeszcze większe rozrastanie miasta, natomiast nie usprawni ruchu w jego centrum. Budowana kolej aglomeracyjna poprawi w największym stopniu jedynie podróż do miasta z gmin ościennych, a oddanie do użytku metra nastąpi prawdopodobnie dopiero za kilkanaście lat. Do tego czasu koniecznym wydaje się być wprowadzenie dodatkowych możliwości i rozwiązań komunikacyjnych, które sprawdzą się w centralnej części miasta.

Patrząc w przyszłość bardzo łatwo można zauważyć wzrost  zainteresowania niekonwencjonalnymi środkami transportu, które wybierają szczególnie młodzi ludzie. Z badań wynika, że od 2010 roku  wzrost sprzedaży rowerów elektrycznych zwiększył ponad 5-cio krotnie. Przewiduje się również, że między 2019, a 2025 rokiem liczba użytkowników elektrycznych hulajnóg w miastach zwiększy się z 202 tyś do blisko 2.5 mln. Przedstawione dane ilustrują, że za kilka lat urządzenia te staną się powszechnymi środkami transportu w większych aglomeracjach. Ich zaletą jest niewątpliwie szybkie przemieszczanie w dowolnym kierunku i możliwość poruszania się w strefach niedostępnych dla samochodów oraz komunikacji publicznej. Wychodząc naprzeciw tej tendencji należałoby zapewnić infrastrukturę, która pozwalałaby na efektywne i przede wszystkim bezpieczne korzystanie z tego typu pojazdów w przestrzeni miejskiej. Uzupełnienie istniejącej sieci ścieżek rowerowych o główną arterie, której zadaniem byłoby sprawne rozprowadzenie ruchu i uzyskanie prędkości przewozowej na poziomie 15-20km/h pozwoliłoby na skierowanie tam urządzeń elektrycznych zapewniając równocześnie nowy korytarz transportowy.

NIniejsza praca przedstawia projekt pierwszej w krakowie i drugiej w Polsce autostrady rowerowej. Zlokalizowana została wzdłuż jednego z głównych korytarz transportowych w Krakowie, a priorytetem przy jej projektowaniu było stworzenie atrakcyjnej alternatywy dla samochodów osobowych i dostosowanie do jednośladów o napędzie elektrycznym.

O autorze
mgr inż. Mateusz Kruk, absolwent i stypendysta wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej w specjalności BIM. Największe osiągnięcia:
– Wyróżnienie w międzynarodowym konkursie dla architektów LUMION 2014.
– I miejsce w ogólnopolskim konkursie dla młodych inżynierów organizowanym przez miesięcznik BIULDER.
– I miejsce za prezentacje wygłoszoną podczas międzynarodowej konferencji branży drogowej IHEEP 2019 w Stanach Zjednoczonych.
Obecnie projektant drogowy popularyzujący technologie BIM w projektowaniu infrastrukturalnym. Pasjonat grafiki 3D i kolarstwa.

open