
FINALISTA VIII EDYCJI KDMI
Koncepcja projektowa lotniska cywilnego dla województwa wielkopolskiego
Autor:
Maciej Łoziński
Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej
Mentor:
dr inż. Marcin Bilski
O projekcie:
Moja praca polegała na stworzeniu koncepcji lotniska cywilnego w zakresie jego usytuowania oraz projektu placu manewrowego. Projektowany port lotniczy w założeniu miał posiadać parametry pozwalające na zastąpienie aktualnie funkcjonującej Ławicy. W koncepcji skupiłem się głownie na dwóch ważnych etapach – dobraniu parametrów oraz wybraniu lokalizacji dla lotniska, a w drugiej kolejności zaprojektowaniu elementów placu manewrowego takich jak droga startowa, drogi kołowania oraz płyta postojowa. Stworzyłem również ogólny plan lotniska wraz z rozlokowaniem urządzeń nawigacyjnych oraz oznakowania. W pierwszym etapie ciekawymi problemami z pewnością były dobór odpowiedniej przepustowości lotniska oraz wybranie statku podstawowego. Miało to wpływ na większość decyzji podejmowanych w kolejnych krokach. Największym wyzwaniem było z pewnością określenie głównego kierunku wiatru dla lotniska, co pozwoliło określić odpowiedni azymut drogi startowej oraz ostateczne usytuowanie lotniska względem metropolii. Do jego sporządzenia konieczne było opracowanie blisko 60 tys. pomiarów wiatru uzyskanych od IMGW. Po przeprowadzeniu analizy warunków wybrano lokalizację portu w pobliży miejscowości Kostrzyn, w województwie wielkopolskim. W drugim etapie opracowałem przy użyciu programu AutoCAD Civil 3D już docelowy projekt placu manewrowego, w zakresie kształtowania sytuacyjnego, wysokościowego i poprzecznego. Całość została sporządzona zgodnie z polskimi i europejskimi przepisami i standardami.






Co było największym wyzwaniem inżynierskim?
W przygotowaniu pracy do Konkursu dla Młodych Inżynierów wyzwanie dla mnie stanowiło przede wszystkim wybranie jej najciekawszych elementów i skondensowanie ich w taki sposób, aby wzbudzić zainteresowanie Kapituły. Stworzony przeze mnie projekt koncepcyjny lotniska cywilnego dla województwa wielkopolskiego był wyzwaniem, w dużej mierze ze względu na szeroki zakres zagadnień koniecznych do opracowania. Sprawiło to, że wybór tych najciekawszych nie był łatwy.
O autorze:
Maciej Łoziński, student pierwszego roku studiów magisterskich kierunku Budownictwo, w specjalizacji Budowy Dróg, Mostów i Kolei, na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Absolwent studiów stacjonarnych inżynierskich na kierunku Budownictwo na Politechnice Poznańskiej. Od drugiego roku studiów asystent projektanta branży drogowej w biurze projektowym, specjalizującym się w uzyskiwaniu pozwoleń na budowę i decyzji ZRiD, a także wykonywaniu projektów w zakresie inżynierii ruchu. Chętny dalej rozwijać swoją wiedzę i doświadczenie przy projektowaniu oraz wykonawstwie inwestycji drogowych. Prywatnie pasjonat podróży i wszelkich jazd motocyklowych.