1. Home
  2. KONKURSY
  3. KDMA
  4. WYRÓŻNIENIE I 1000 ZŁ – XI EDYCJA KDMA
WYRÓŻNIENIE I 1000 ZŁ – XI EDYCJA KDMA
0

WYRÓŻNIENIE I 1000 ZŁ – XI EDYCJA KDMA

0

Hub gamingowo-technologiczny „NIKISZ” KWK Wieczorek. Rewitalizacja kopalni węgla w Katowicach. 

Autor:
Kacper Wiewióra
Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej

Mentor:
dr inż. arch. Julian Franta

O projekcie:
Praca jest próbą odpowiedzi na wyzwania jakie stają przed dzisiejszą architekturą, jednym z tych wyzwań jest powiększająca się ilość zamykanych zakładów przemysłu ciężkiego oraz odejście od gospodarki opartej na przemyśle ciężkim do gospodarki bazującej na odnawialnych źródłach energii. Stawia pytania w jaki sposób radzić sobie z opuszczaną zabudową fabryczną, kopalnianą i zakładową oraz terenami pobliskimi. Praca przewiduje transformację terenu zamkniętej kopalni węgla oraz zakłada stworzenie centrum gamingowo-technologicznego zintegrowanego z przystankiem kolejowym. Główną ideą projektu jest wtłoczenie obiektu charakterystycznego który swoją formą z jednej strony będzie nawiązywał do bogatego dziedzictwa rejonu Śląska ale będzie też budynkiem „znakiem” swoistego rodzaju pocztówką który swoją formą będzie przykuwał zainteresowanie a nawet budził kontrowersję. Głównym założeniem przy projektowaniu budynku było nawiązanie do dwóch bardzo powszechnych i popularnych widoków na ternach kopalnianych. Pierwszym z nich jest taśmociąg, czy inaczej pozioma linia przesyłowa którą transportowany był węgiel na powierzchni. Budynek staję w miejscu wcześniej zlokalizowanego taśmociągu który transportował urobek ponad linią kolejową, przez zły stan techniczny po zamknięciu kopalni został rozebrany. Na końcu taśmociągu postawiłem na rozwiązanie budynku wysokościowego przypominającego swoją formą szyby wydobywcze który zwieńcza całość założenia. 

Co było największym wyzwaniem architektonicznym?
Praca jest próbą odpowiedzi na wyzwania jakie stają przed dzisiejszą architekturą, jednym z tych wyzwań jest powiększająca się ilość zamykanych zakładów przemysłu ciężkiego oraz odejście od gospodarki opartej na przemyśle ciężkim do gospodarki bazującej na odnawialnych źródłach energii. Stawia pytania w jaki sposób radzić sobie z opuszczaną zabudową fabryczną, kopalnianą i zakładową oraz terenami pobliskimi. Praca przewiduje transformację terenu zamkniętej kopalni węgla oraz zakłada stworzenie centrum gamingowo-technologicznego zintegrowanego z przystankiem kolejowym.

O autorze:

Kacper Wiewióra, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Laureat konkursu w zespole 2-osobowym na oświetlenie „Obiektu Niemożliwego” organizowanego przez miesięcznik architektura murator z okazji 25-lecia wydawnictwa, laureat 1 edycji  konkursu studenckiego „Kamienica w Mieście” w roku 2021 na WA PK, wyróżnienie w konkursie na najlepszy projekt dyplomowy magisterski  w 2023 roku na WA PK, uczestnik konferencji, wystaw i warsztatów (m.in. „Back 2 the future”, „Aktywizacja przestrzeni publicznych centrów miast poprzez zrównoważone projektowanie”).