Koncepcja budynku mieszkalnego wkomponowanego w zbocze góry
I WYRÓŻNIENIE
Szymon Kycia
Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami Akademii Górniczo Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie
Mentor: dr hab. inż. Wacław Andrusikiewicz, prof. AGH
Celem pracy było znalezienie nowego rozwiązania dla budynków tradycyjnych jednorodzinnych.
Dzięki połączeniu wiedzy z kilku dziedzin budownictwa powstała „Koncepcja budynku mieszkalnego wkomponowanego w zbocze góry”.
Koncepcja budynku zakłada:
– budynek na planie koła,
– dwukondygnacyjny,
– z 3 sypialniami na piętrze,
– budynek przysypany z tylko jedną elewacją całą przeszkloną i zielonym stropodachem o roślinności intensywnej,
– budynek zlokalizowany na stoku południowym o dużym nachyleniu terenu.
Konstrukcja budynku monolityczna, wykonana z żelbetu, w technologii białej wanny, z betonu wodoszczelnego klasy W8 lub wyższej.
Za dostarczanie światła słonecznego do pomieszczeń odpowiadają przeszklone ściany frontowe, światło dzienne dostarczane jest do wszystkich pomieszczeń przeznaczonych na przebywanie osób, tzn. do salonu z kuchnią na parterze oraz 3 sypialni na piętrze.
W dobie coraz bardziej rygorystycznych wymogów dotyczących termoizolacyjności budynków mieszkalnych i sposobach ich ogrzewania a co za tym idzie emisji CO2 do atmosfery, budynki podziemne stają się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla budynków tradycyjnych. Dzięki swojej specyfice są mniej podatne na zmienne warunki atmosferyczne, zapewniają ochronę przed hałasem, huraganem i pożarem. Wymagają mniej energii do utrzymania korzystnych warunków do funkcjonowania w środku, niż budynki konwencjonalne. Powinniśmy rozważyć budynki podziemne jako ekologiczne podejście dla budynków mieszkalnych przyszłości.
O autorze
Kycia Szymon
Student 1 roku 2 stopnia Budownictwa, na specjalności KBI, Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami na Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Autor pracy zgłoszonej na konkurs pt. „Koncepcja budynku mieszkalnego wkomponowanego w zbocze góry”. Student o nieszablonowym myśleniu i chęci dalszego rozwoju osobistego.