DMA ONLINE Z FIRMĄ POLBRUK
Zapraszamy na wywiad ,,Wpływ na przestrzeń” z Członkiem Kapituły KDMA Wojciechem Średniawą, Głównym Projektantem firmy Polbruk.
Natalia Chylińska-Żbikowska: „Projekt, który łączy. Łączy nas kolej” to tegoroczny temat zadania konkursowego w ramach Builder 4YoungArchitect. Czy przystanki i dworce kolejowe w małych miejscowościach wymagają pilnego podjęcia działań? Jak ocenia Pan ich obecny stan, wygląd, funkcjonalność?
Wojciech Średniawa: W skład infrastruktury dworcowej w zależności od natężenia ruchu pasażerów wchodzi często program usługowy, sklepy, gastronomia itp. W dużych miastach w ich sąsiedztwie powstają wielkogabarytowe galerie handlowe. Obecne rozwiązania architektoniczne są wprowadzane z myślą o funkcjonalności i wygodzie podróżujących. Zwłaszcza w mniejszych miejscowościach jest wiele dworców, które zasługują na renowację lub przebudowę. Temat jest bardziej skomplikowany i uzależniony od możliwości budżetowych. Dworzec jest zawsze wizytówką miasta. Niektóre z nich to zabytkowe budynki, inne to współczesne realizacje supernowoczesnych projektów.
N.Ch.: Jury konkursu stawia przede wszystkim na oryginalność pomysłów. Produkty Polbruk wykorzystywane do budowy nawierzchni w przestrzeni publicznej są pomocne w budowaniu nowych trendów infrastruktury kolejowej?
W.Ś.: Nasze produkty doskonale wpisują się w ten trend zarówno w kwestii rozwiązań nawierzchniowych, jak i małej architektury. Niezwykle popularne są wielkoformatowe betonowe płyty. Przykładem takiego rozwiązania jest płyta Urbanika 60. Idealnie wpasowuje się ona w nowoczesny design, ale równie dobrze komponuje się z historycznymi budynkami. Ma wymiar 60 x 20 cm i grubość 8 cm. Kolejną ciekawą propozycją jest płyta Magna o wymiarach 50 x 75 cm i 75 x 100 cm. Myślę, że architekci docenili również elementy małej architektury: murek/donicę Tigela oraz obrzeże Flesz. Są one elementami dekoracyjnymi, które porządkują zielone przestrzenie w nowoczesnych aranżacjach. Tigela to jednokształtne modułowe prefabrykaty, z których można zbudować oryginalne donice. Ciekawe możliwości aranżacji zieleni stwarza również obrzeże Flesz. Pod jego daszkiem można umieścić taśmę LED, która efektownie podświetli nawierzchnię.
N.Ch.: Jakie rozwiązania materiałowe lub technologiczne dostępne w ofercie Polbruk mogły być szczególnie przydatne podczas przygotowywania projektów związanych z koleją?
W.Ś.: Warto zwrócić uwagę na płytę Focus. Jest to specjalistyczna betonowa płyta przeznaczona do stosowania w ciągach pieszych. Ma charakterystyczną powierzchnię z wypustkami, wyczuwalnymi pod stopami i rozpoznawalnymi przez niewidomych. Jest to bardzo pomocne i praktyczne rozwiązanie przy przejściach dla pieszych, w ciągach pieszych pasaży i trotuarów oraz torowiskach.
N.Ch.: Które dotychczasowe realizacje Polbruk mogły być inspiracją dla architektów i inżynierów zmagających się z zadaniem konkursowym?
W.Ś.: Na uwagę zasługuje na pewno aranżacja przestrzeni przed dworcem Warszawa Zachodnia, gdzie do budowy nawierzchni użyto płyt Polbruk Urbanika 60. Do ciekawych przykładów jej wykorzystania należy także Dworzec Gdańsk Wrzeszcz oraz Dworzec Bydgoszcz Leśna.
N.Ch.: Jakie doświadczenia czy wiedzę firma Polbruk poprzez udział w programie chciałaby przekazać osobom, które zamierzają związać się z tą branżą?
W.Ś.: Przede wszystkim chcielibyśmy przekazać, że wszyscy mamy wpływ na otaczającą nas przestrzeń. Od młodych ludzi, którzy stawiają teraz swoje pierwsze kroki w architekturze, zależy przyszły obraz świata. Życzę wszystkim, aby ten świat był bezpieczny, funkcjonalny i oczywiście piękny.
Dworzec Bydgoszcz Leśna
Zdjęcia arch. Polbruk