KLUCZOWE DLA BRANŻY – XVI TARGI GRUPY PSB
Obok sklepów PSB-Mrówka, składów Profi i wielu innych pomysłów, które wdrożyła w ciągu 20 lat działalności Grupa PSB, organizowane rokrocznie Targi PSB stanowią jeden z największych jej sukcesów. 16. edycja wydarzenia jeszcze mocniej – czyli znów rekordowo – przyciągnęła branżę do Kielc.
Tegoroczna edycja Targów odbyła się w dniach 6–7 marca. Zgromadziła ponad 5200 uczestników, w tym blisko 360 wystawców, reprezentantów wszystkich branż materiałów budowlanych i ok. 95% firm kupieckich Grupy PSB. Frekwencja była więc po raz kolejny rekordowa. Ponadto w ciągu dwóch dni targowych zawarto kontrakty na łączną wartość przekraczającą 380 milionów złotych, co również ustanawia nowy rekord. Mając na uwadze, że organizowane przez PSB wydarzenie od lat uznawane jest za barometr budowlanej wiosny, można w tym roku z dużym optymizmem wypatrywać dobrych wyników w handlu materiałami, a sądząc po komentarzach uczestników targów – apetyty firm w tym sezonie są duże.
Liczy się biznes
Przyrost wystawców i odwiedzających, a także poprawiana z roku na rok liczba i wartość zawartych kontraktów uczyniły z targów PSB na przestrzeni lat największe forum branżowe o charakterze typowo biznesowym. Jak podkreślają uczestnicy, tutaj nie ma kokieterii – tutaj robi się interesy. Celem spotkania jest zawarcie kontraktów handlowych, co tym samym umożliwia dobry start w nowy sezon. Ponadto targi są doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i zacieśniania współpracy z obecnymi partnerami handlowymi, jak również nawiązania nowych kontaktów handlowych. Sprzyja temu ich specyficzny charakter – w wydarzeniu biorą udział wyłącznie dostawcy Grupy PSB i firmy kupieckie w niej zrzeszone. Rolę tego wydarzenia dla całej branży dostrzegają najwięksi na rynku producenci, będąc nie tylko regularnymi wystawcami, ale również włączając się we wspieranie wydarzenia. Partnerami generalnymi tegorocznej edycji były firmy Blue Dolphin Tapes, KREISEL Technika Budowlana i ROCKWOOL. Partnerzy wspierający to: Atlas, Baumit, Cement Ożarów, Hormann, ISOVER, Polbruk, SWISS KRONO, Trzuskawica, URSA.
Oprócz głównego punktu targów, jakim były intensywne działania biznesowe, uczestnicy mogli posłuchać wykładu pt. Życie, Praca i (Nie)równowaga. Prelekcję wygłosił prof. Krzysztof Obłój – wybitny teoretyk zarządzania, doradca prezydenta RP w latach 2012–2015, Kierownik Zakładu Zarzadzania Strategicznego i Międzynarodowego na Wydziale Zarządzania UW, Kierownik Katedry Strategii Organizacji w Akademia L. Koźmińskiego, autor wielu publikacji. W prezentacji nakreślone zostały zjawiska, które aktualnie najwyraźniej tworzą nowy kontest dla działań gospodarczych, wśród nich nowe generacje pracowników – Millenialsów i Snowflakes. Stanowią one największe wyzwanie dla szefów firm i to właśnie temu zagadnieniu większość uwagi poświęcił prof. Obłój, starając się odpowiedzieć na pytanie, jak komunikować się i jak prowadzić mentoring generacji pracowników, które poszukują work life balance.
Kluczowy gracz
Udana edycja 16. Targów PSB to dobre zaakcentowanie pozycji i potencjału Grupy PSB w roku, w którym obchodzi ona dwudziestolecie istnienia. To właśnie wiosną dwie dekady temu – Mirosław Lubarski i Bogdan Panhirsz, wraz z kilkudziesięcioma osobami stworzyli organizację, która dzisiaj jest rozpoznawalna przez 46% Polaków. Dzięki wzajemnemu zaufaniu, determinacji i dobrej strategii współpracy powstała organizacja, która dzisiaj jest największą i najszybciej rozwijającą się siecią hurtowni materiałów budowlanych oraz marketów dom i ogród w Polsce.
O wynikach Grupy, jej aktualnej pozycji rynkowej, rozwoju, planach na przyszłość i perspektywach na rok 2018 dziennikarze mogli dowiedzieć się podczas specjalnej konferencji prasowej zorganizowanej pierwszego dnia Targów. Obecnie Grupę PSB tworzą 382 małe i średnie, rodzinne firmy z całej Polski, które prowadzą handel w 315 składach budowlanych, w 269 marketach PSB-Mrówka oraz w 53 centrach handlowych PSB-Profi. W placówkach tych pracuje ok. 12 tysięcy osób. Przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych składów, będących partnerami Grupy, na koniec 2017 r. osiągnęły pułap 6,24 mld zł i były o 9,5% wyższe od osiągniętych w roku poprzednim. Przychody Grupy PSB Handel (centrali) w 2017 r. wyniosły 2,45 mld zł i były o 13% wyższe niż przed rokiem. Udział w krajowym rynku dystrybucji materiałów budowlanych szacowany jest na 14%, a w rynku hurtowym ponad 18%. W tym roku Grupa PSB planuje otwarcie ok. 40 Mrówek, przyjęcie kilku kolejnych hurtowni budowlanych oraz przekształcenie 7–10 dotychczasowych składów w nowoczesne centra budownictwa PSB Profi. Ponadto podczas konferencji miała miejsce premiera wydanej z okazji jubileuszu książki pt. Grupa PSB, czyli jak stawić czoła zagranicznym sieciom. W tej niecodziennej pozycji wydawniczej pokazano, jak stosunkowo niewielkie firmy rodzinne stworzyły kluczowego gracza na krajowym rynku dystrybucji materiałów budowlanych.
Największy bankiet w branży
Okazją do świętowania jubileuszu i sukcesów Grupy PSB był uroczysty bankiet zorganizowany na zakończenie pierwszego dnia targów. To jak do tej pory największa tego rodzaju impreza w branży budowlanej – w bankiecie wzięło udział ok. 4 tys. osób. Gwiazdą wieczoru była Maryla Rodowicz z zespołem oraz zespół coverowy Szafa Gra.
Podczas uroczystości przedstawicielom firm i instytucji najsilniej związanych z Grupą PSB Bogdan Panhirsz i Mirosław Lubarski, w podziękowaniu za wieloletnią współpracę, wręczyli wyjątkowe, wykonane z krzemienia pasiastego statuetki. Wśród wyróżnionych znalazł się miesięcznik „Builder”, który jest m.in. stałym patronem medialnym Targów PSB.
Grzegorz Przepiórka