1. Home
  2. Bez kategorii
  3. ŁÓDŹ MOCNIEJ WKRACZA DO WALKI O BIZNES
ŁÓDŹ MOCNIEJ WKRACZA DO WALKI O BIZNES
0

ŁÓDŹ MOCNIEJ WKRACZA DO WALKI O BIZNES

0

Już dawno Łódź nie przeżywała takiego zainteresowania biznesu. Dziś jest faworytem w walce o organizację Expo 2022 i prowadzi największy projekt urbanistyczny w Europie Środkowej.

Łódź przeżywa swoje momentum. To tu powstaje Nowe Centrum Łodzi (NCŁ)[1] -wielofunkcyjny projekt rewitalizacji śródmieścia o powierzchni aż 100 ha, gdzie obok Dworca Łódź Fabryczna, znajdą się obiekty biurowe, usługowe i mieszkalne. Między innymi dzięki temu przedsięwzięciu Łódź jest jednym z faworytów w walce o Expo 2022, najważniejszą imprezę targową na świecie. O rosnącej wartości Łodzi dla inwestorów świadczy m.in. rekordowo wysoki poziom najmu powierzchni biurowej i niski wskaźnik pustostanów.[2] Aż połowa z ok. 125 tys. mkw. znajdującej się w budowie nowoczesnej powierzchni biurowej jest już zabezpieczona umowami przednajmu.[3] To tu swoje centra usług rozwijają m.in. Fujitsu, Xerox, Accenture, Cybercom, Whirlpool czy Infosys, a w samym sektorze pracuje już ponad 15,6 tys. osób.[4]

Drugiej tak spektakularnej przestrzeni miejskiej jak rozwijające się Nowe Centrum Łodzi w Polsce aktualnie nie ma. Jest o nim głośno na arenie międzynarodowej, czego dowodem jest biznes, który ze zdwojoną siłą od kilku lat tutaj otwiera swoje centra. Łódź bywa nazywana „ostatnim nieodkrytym miastem”. Teraz odkrywamy je przed turystami, inwestorami i mieszkańcami na nowo. Potrzebujemy najwyższej klasy przestrzeni biurowych, ale też miejsc, które tak jak zrewitalizowana ulica Piotrkowska, przyciągną łodzian także poza godzinami pracy. Miasto to nie mury, to przede wszystkim ludzie, którzy tu mieszkają. Brama Miasta będzie przykładem takiej właśnie przestrzeni – nowoczesnej i tętniącej życiem – mówi Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.

Obok pierwszego w NCŁ budynku biurowego Nowej Fabrycznej, który został już niemal w całości wynajęty, Skanska wybuduje – Bramę Miasta. To inwestycja vis a vis największego podziemnego dworca w kraju – Łodzi Fabrycznej, która docelowo ma być największym dworcem przesiadkowym w tej części Europy. To zaledwie 70 minut drogi pociągiem od Warszawy, ok. 20 min od łódzkiego lotniska i węzła komunikacyjnego A1 i A2.

W dwóch budynkach biurowych o łącznej powierzchni najmu 40 tysięcy mkw., będzie pracować nawet 4 tysiące specjalistów. W najwyższych miejscach budynki sięgną 15 kondygnacji naziemnych. Otwarty plac, miejskie kawiarnie, ogólnodostępne WiFi, zieleń i mała architektura sprawią, że będzie to idealne miejsce do pracy na świeżym powietrzu, mniej formalnych spotkań biznesowych, ale i wydarzeń kulturalnych i inicjatyw takich jak chociażby kino letnie.

Pracownicy Bramy Miasta będą mogli skorzystać również z 230 miejsc parkingowych i ok. 200 miejsc rowerowych w samym kompleksie. W bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się też miejski parking na 960 miejsc.

Design i klasyka architektury
Za projekt odpowiada renomowana pracownia medusa group. Elewacja budynku pokryta charakterystycznym rdzawym kortenem i ceglane patio nawiązują estetyką do fabrycznych tradycji Łodzi. To przykład ponadczasowej architektury wpisującej się w wielkomiejski charakter NCŁ.

Łódź jest miastem wielokulturowym, miastem patchworkiem, które podobnie jak śląska metropolia, w której się wychowałem i żyję na co dzień, potrzebuje nowych, atrakcyjnych przestrzeni wspólnych, miejsc spotkań, otwartych pasaży i placów dla mieszkańców oraz przyjezdnych. Jednym z takich miejsc ma być nowa Brama Łodzi, bowiem Łódź nie potrzebuje dziś – jak sądzę – nowych szklanych domów. Brama Miasta ma być przykładem szerokiego myślenia o mieście i jego przyszłych użytkownikach i nowych pracownikach. Architektura tego budynku ma być prosta i ponadczasowa, wykorzystująca korten, nowoczesny materiał, którego barwa nawiązuje do cegły, materiału stanowiącego architektoniczny rodowód Łodzi – podkreśla Przemo Łukasik, architekt z interdyscyplinarnego studia projektowego medusa group.

Łódź posiada swoją własną stylistykę w architekturze, w którą szczególnie dobrze wkomponowują się takie inicjatywy jak woonerfy czy murale.

Łódź była pierwszym miastem w Polsce, w którym powstała ulica wolna od ruchu samochodowego (dziś w mieście są już 3 woonerfy, a kolejne są w planach). Miasto nazywane jest też stolicą murali – tutaj znajdziemy najdłuższy szlak street artu, liczący ok. 70 artystycznych rysunków. Najnowszy projekt Skanska doskonale wpisuje się w ten lokalny kontekst. Twarzą Bramy Miasta są sami łodzianie, których już teraz można oglądać na wystawie społecznej, znajdującej się na ogrodzeniu inwestycji. To ogólnodostępne miejsce tworzone dla i przez ludzi.

Brama Miasta – kluczowe fakty i liczby

  • Rozpoczęcie budowy: I połowa 2017.
  • Całkowita powierzchnia najmu kompleksu: ok. 40 000 mkw. GLA.
  • Powierzchnia najmu I etapu: ok. 27 500 mkw. GLA.
  • Cały kompleks dostarczy 230 miejsc parkingowych.
  • Budynek I etapu w najwyższym miejscu:15 kondygnacji naziemnych.
  • Certyfikacja: LEED Gold.
  • Generalny wykonawca: Skanska S.A.
  • Autor projektu architektonicznego: medusa group.

[1] NCŁ – największy projekt rewitalizacyjny w Europie Środkowej obejmujący kwartał śródmieścia wydzielony ulicami Narutowicza, Piotrkowska, Tuwima i Kopcińskiego, łącznie 100 ha.

[2] http://www.jll.pl/poland/pl-pl/Research

[3] https://www.bazabiur.pl/informacje-prasowe-lodzki-rynek-biurowy-ze-znakomitym-wynikiem.html

[4] Raport ABSL 2016