Holding EJOT – światowy lider w zakresie innowacyjnych systemów połączeniowych, obchodzi stulecie obecności na rynku.
Wyjątkowy jubileusz Holdingu EJOT jest obchodzony na świecie pod hasłem „Bringing it together”. EJOT postrzega je jako kompas wskazujący kierunki dla swoich działań. Strategią Grupy jest ciągły rozwój i wdrażanie innowacyjnych technologii oraz partnerstwo z klientami i dostawcami. Historia marki to ciekawa podróż przez dekady, prowadząca do zdobycia zaufania partnerów handlowych z całego świata.
Stuletnia droga do patentów
Na rynku firma jest obecna od stu lat. Jej początki sięgają 1922 roku, kiedy niewielką produkcję w Berghausen, w zachodnich Niemczech, rozpoczął Adolf Böhl. W 1960 roku firmę odziedziczył jego siostrzeniec, Hans Werner Kocherscheidt i zajął się dalszym rozwojem przedsiębiorstwa. W 1965 roku przejął firmę Eberhard Jaeger z pobliskiego Bad Laasphe. Krok ten okazał się bardzo owocny i wiązał się z poszerzeniem rynku.
Przełomowym momentem w kształtowaniu marki było jednak opracowanie wkręta PT® w 1978 roku. Wyróżniającą go cechą był specjalny gwint, odpowiedni do mocowania większości tworzyw termoplastycznych, które były znane w tamtym czasie. Do dziś jest to najmocniej kojarzony z marką produkt.
Wraz z rozwojem gwintu PT®, a następnie DELTA PT®, firma EJOT dwukrotnie pisała historię połączeń samo-gwintujących w tworzywach sztucznych. Aby kontynuować tę tradycję, powołano interdyscyplinarną grupę rozwojową, wiele lat intensywnie pracującą nad stworzeniem ich godnego następcy. Owocem tej pracy był wkręt EVO PT®, który wyznaczał nowe standardy w połączeniach bezpośrednich w tworzywach sztucznych. Intensywny rozwój był wpisany w DNA firmy od zawsze. Od lat konsekwentnie podążała ona za wizją zakładającą dostarczanie klientom niezmiennie najwyższej jakości rozwiązań. Dzięki nieustannym dążeniom do rozwoju zostało opatentowanych blisko dwa tysiące produktów, technologii oraz rozwiązań.
Ekspansja w Europie
Obecnie firma ma swoje lokalizacje w 35 krajach. Oprócz Europy zakłady produkcyjne oraz biura sprzedaży są zlokalizowane w Ameryce Północnej i Południowej oraz w Azji, a po wyroby EJOT sięgają klienci z branży motoryzacyjnej, przemysłowej i budowlanej z całego świata.
– Chcemy nadal utrzymywać pozycję w czołówce naszej branży, by zapewnić dalsze sukcesy. Pracujemy na różnych szczeblach – produkty, organizacja, pozycjonowanie międzynarodowe, klimat i nasz „duch EJOT”, którego pragniemy szczególnie w tym jubileuszowym roku podkreślać – mówi Christian Kocherscheidt, Dyrektor Zarządzający Grupy EJOT.
Początek podboju Europy przez Grupę EJOT nastąpił w latach 80. Wraz z rozwojem europejskiego rynku wewnętrznego zmieniło się w EJOT podejście do obsługi europejskich rynków eksportowych, a postępująca globalizacja gospodarki doprowadziła do dalszego rozwoju firmy.
Wtedy właśnie powstały pierwsze oddziały sprzedaży: EJOT Ecofast w brytyjskim Glasgow i Leeds oraz oddział sprzedaży systemu mocowań w norweskim Oslo.
W kolejnych latach, by być bliżej rynków, były również otwierane zakłady produkcyjne. Jeden z nich, będący obecnie największym w holdingu zakładem produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych, od 1998 roku działa w Polsce.
W trosce o środowisko
Jako firma obecna na rynkach całego świata Grupa EJOT czuje na sobie odpowiedzialność wobec pracowników, partnerów biznesowych oraz przyszłych pokoleń, dlatego jednym z jej celów strategicznych są przemiany w kierunku neutralności klimatycznej. Aby uczynić znaczący krok w stronę zrównoważonego zarządzania zasobami i ochrony środowiska naturalnego, formułowane są plany, które będą towarzyszyć Grupie w najbliższej dekadzie. Koncentracja na stałym podnoszeniu standardów ekologicznych widoczna jest również w postaci inwestycji w nowe technologie oraz we wdrażaniu rozwiązań neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Holding przygotował program zerowej emisji CO2 do roku 2035, z kolei w EJOT Polska, zlokalizowanym w Ciasnej, taką decyzję podjęto już wcześniej:
Jako firma obecna na rynkach całego świata Grupa EJOT czuje na sobie odpowiedzialność wobec pracowników, partnerów biznesowych oraz przyszłych pokoleń, dlatego jednym z jej celów strategicznych są przemiany w kierunku neutralności klimatycznej. Aby uczynić znaczący krok w stronę zrównoważonego zarządzania zasobami i ochrony środowiska naturalnego, formułowane są plany, które będą towarzyszyć Grupie w najbliższej dekadzie. Koncentracja na stałym podnoszeniu standardów ekologicznych widoczna jest również w postaci inwestycji w nowe technologie oraz we wdrażaniu rozwiązań neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Holding przygotował program zerowej emisji CO2 do roku 2035, z kolei w EJOT Polska, zlokalizowanym w Ciasnej, taką decyzję podjęto już wcześniej:
– EJOT Polska już trzeci rok z rzędu jest neutralny w zakresie emisji CO2. Ochronę środowiska i zrównoważone wykorzystywanie zasobów stawiamy za jedne z naszych najważniejszych zadań na przyszłość, ale umożliwiamy je również klientom. Nasze produkty powstają przy wykorzystaniu technologii oraz materiałów przyjaznych środowisku, a następnie służą między innymi do mocowania izolacji termicznej budynków czy instalacji dla energii odnawialnej, takich jak fotowoltaika czy solary – mówi Andrzej Bibik, Prezes Zarządu EJOT Polska.
Zarządzanie przyjazne klimatowi musi uwzględniać wszystkie działania firmy mające wpływ na środowisko. Począwszy od powstania koncepcji nowego produktu, poprzez pozyskanie surowców niezbędnych do jego wytworzenia, proces produkcyjny, transport, aż po losy opakowania. Dotyczy to też samego produktu, dlatego firma w swojej działalności stawia na szereg wewnętrznych projektów środowiskowych. Aby zmniejszyć ilość wytwarzanych odpadów z tworzyw sztucznych w dziale produkcji, odpady tworzywowe są sortowane, a następnie zawracane do procesów produkcyjnych. Dzięki temu możliwy jest odzysk części tworzyw. EJOT w swojej działalności stawia również na prowadzenie bezpiecznej dla środowiska gospodarki odpadami poprzez optymalizację procesu produkcji, a także segregację odpadów, sprawną identyfikację znaczących aspektów środowiskowych czy pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł.
EJOT – lider w dziedzinie mocowania termoizolacji fasadowych (ETICS)
Nacisk na produkty i rozwiązania, które już teraz mogą przyczyniać się do przechodzenia ze spalania paliw kopalnych na technologie przyjazne klimatowi, stanowi kolejny przykład proekologicznych działań implementowanych w EJOT. Należą do nich między innymi mocowania izolacji budynków czy instalacji energii odnawialnej.
W aspekcie ocieplania budynków już na etapie projektowania należy zwrócić uwagę na wartość punktowych współczynników przenikania ciepła, dlatego stosując wyroby o niskim współczynniku, zwiększa się skuteczność całego systemu ociepleń oraz może być zastosowana cieńsza warstwa termoizolacji. Dzięki swoim właściwościom proponowane przez EJOT rozwiązanie w postaci rodziny łączników ejotherm zapewnia nie tylko bezpieczeństwo fasady, ale też energooszczędność budynku.
Przykładem może być łącznik ejotherm S1, który został opatentowany, jest sprzedawany na całym świecie i produkowany wyłącznie w fabryce w Polsce. Ten wysoce profesjonalny wyrób jest dedykowany architektom podczas prac projektowych energooszczędnych elewacji oraz wykonawcom na etapie realizacji inwestycji. Dzięki zastosowaniu wkręcanego trzpienia z tworzywa sztucznego uzyskano zoptymalizowane tzw. mostki termiczne do wartości 0,000 W/K. Innowacyjna konstrukcja i zastosowany w procesie produkcyjnym materiał zapewniają wysoką sztywność talerzyka, co przekłada się na ilość zastosowanych łączników/m2, a w efekcie oszczędność ogólnych kosztów inwestycji. Dlatego też produkt jest przeznaczony dla nowoczesnego budownictwa niskoenergetycznego i pasywnego.
Wychodząc naprzeciw wymaganiom stawianym w zakresie aktywności na rzecz ekologii w branży budowlanej, grupa łączników do mocowania zewnętrznych systemów izolacji termicznej EJOT została objęta deklaracją środowiskową (ang. EPD – Environmental Product Declaration). EPD w znacznym stopniu przyczynia się do oceny budynków w kontekście zrównoważonego budownictwa. Dokumenty zawierają informacje o produkcji wyrobu od początku do końca jego „życia”. W ramach bilansu ekologicznego są przedstawione w sposób obiektywny i przejrzysty oddziaływania produktu na środowisko.