1. Home
  2. WSPÓLNE
  3. BIM
  4. BIM TO RYNEK WART MILIARDY EURO
BIM TO RYNEK WART MILIARDY EURO
0

BIM TO RYNEK WART MILIARDY EURO

0

Building Information Modelling, czyli cyfrowy proces budowlany oparty na współpracy, nie jest już wyłącznie technologią przyszłości, a rzeczywistym biznesem. Został zaadaptowany przez projektantów, inwestorów, ale także producentów. Jak zatem przedstawia się BIM w liczbach i co to może oznaczać dla producentów branży budowlanej? Czy BIM oznacza dla producenta biznes?

Popularność Building Information Modelling rośnie bardzo szybko. Allied Marketing Research twierdzi, że wartość rynku BIM w 2019 roku wyniosła 4,5 mld euro i zgodnie z prognozami do 2027 roku będzie on wart 13,7 mld euro. To oznacza średnioroczną stopę wzrostu (CAGR) w latach 2020–2027 roku na poziomie aż 15,2%. Jednak badania zostały przeprowadzone przed pandemią COVID19, zatem wskaźnik ten prawdopodobnie będzie wyższy niż wcześniej przewidywano. A co napędza ten wzrost? Po pierwsze pandemia, która wymusiła wdrożenie rozwiązań cyfrowych, a także położenie większego nacisku na zdrowie i bezpieczeństwo w nowych oraz istniejących budynkach. Kolejnym głównym czynnikiem jest wzrost wymogów w różnych krajach w zakresie stosowania BIM i wdrożenie proaktywnych polityk rządowych zachęcających do korzystania z tej technologii. Już teraz w niektórych krajach BIM stał się częścią prawa budowlanego, a w Polsce coraz częściej jest nieodłącznym elementem zamówień publicznych.

230 mld m2 nowych powierzchni do 2060 roku

Budownictwo nie zwalnia tempa. Dotyczy to również zapotrzebowania na produkty budowlane. Faktycznie Departament ds. Ekonomicznych i Społecznych ONZ przewiduje, że do 2060 roku powstaną nowe budowle o łącznej powierzchni 230 mld m2. To odpowiednik jednego Paryża na tydzień, jednego Nowego Jorku na 34 dni lub mniej więcej jednego Tokio na kwartał. Tak gwałtowny wzrost zasobów nie tylko wywiera ogromną presję na naszą planetę i fundusze publiczne, ale także na producentów, którzy muszą nadążyć z produkcją wystarczającej ilości materiałów w wyznaczonych terminach. Dlatego też klienci z sektora publicznego oraz projektanci zaczynają postrzegać BIM jako rozwiązanie tego problemu. Co to oznacza dla producentów? Co najmniej tyle, że zapotrzebowanie na parametryczne obiekty BIM producentów będzie stale rosło.

Skala wdrożenia BIM

Technologia BIM stanowi siłę napędową rozwoju nowych metod projektowania i budowania. Bez względu na to, czy jesteś architektem, producentem czy projektantem, jest coraz bardziej prawdopodobne, że Twoi koledzy po fachu korzystają z BIM lub też że będą używać tej technologii w najbliższej przyszłości. W ostatnich latach tempo wdrażania BIM w budownictwie i w przemyśle wzrosło. Jak pokazują statystyki, liczba profesjonalistów z brytyjskiego sektora budowlanego korzystających z tego narzędzia wzrosła z 13% w 2011 roku do 73% w 2020 roku. W Japonii 54% profesjonalistów używa tego rozwiązania. Faktycznie dzięki temu, że BIM jest coraz częściej wymagany przez krajowe władze państwowe, w szczególności w Wielkiej Brytanii, Meksyku, Hiszpanii, Rosji i Norwegii, producenci oferujący obiekty BIM zyskują ogromną przewagę nad konkurencją.

Produkty są wyszukiwane online

Wyszukiwanie produktów stanowi ważny element procesu wygrywania przetargów. Jeśli producent chce dotrzeć do właściwych architektów, wydać ułamek kosztów udziału w targach branżowych i uzyskać większy zwrot ze swojej inwestycji, to rozwiązania cyfrowe mogą okazać się najlepszą opcją. Nasza ankieta obejmująca 2568 architektów, inżynierów, wykonawców i właścicieli budynków prezentuje preferowane metody wyszukiwania produktów:

  • 46% korzysta z wyszukiwarek internetowych,
  • 20% pyta o polecenia znajomych projektantów,
  • 13% korzysta ze stron internetowych producentów,
  • 9% szuka produktów na targach branżowych,
  • 7% korzysta z tradycyjnych mediów drukowanych,
  • 5% poznaje produkty przez przedstawicieli handlowych.

Jednocześnie według badania USP platforma BIMobject jest uznawana przez architektów za podstawowe źródło informacji o BIM. Między IV kwartałem 2019 roku i II kwartałem 2021 roku świadomość istnienia platformy wzrosła o 73%, co wskazuje na rozwijający się rynek i rosnące zapotrzebowanie na obiekty BIM konkretnych producentów.

BIM pozwala zwiększyć liczbę potencjalnych klientów o 51%

Potencjalni klienci stanowią napęd biznesu. Pozyskanie nowych klientów nie należy do najłatwiejszych zadań, dlatego technologia może w tym pomóc. Producent, który decyduje się na udostępnienie cyfrowych replik swoich produktów, zwiększa potencjalny zasięg względem grupy odbiorców. Dodatkowo publikowanie obiektów na internetowych platformach ułatwia architektom zarówno dotarcie do właściwych produktów, jak i poznawanie zupełnie nowych. Na przykładzie firmy Roca (producenta wyrobów sanitarnych) widzimy, że z roku na rok BIM zyskuje na sile wśród projektantów, a sama firma zwróciła się do nas z informacją zwrotną o tym, że dzięki stworzeniu obiektów BIM oraz wejściu na platformę odnotowali wzrost liczby potencjalnych klientów pochodzących z platformy BIMobject o 51%.

Współpraca z producentem ma kluczowe znaczenie

Firmy z sektora AEC (architektura, inżynieria i budownictwo) z coraz mniejszą chęcią współpracują z przedsiębiorstwami, które są jedynie dostawcami produktów. Zamiast nich szukają strategicznych partnerów, którzy są elastyczni w procesie współpracy. Jak ważna jest współpraca i jak BIM może przyczynić się do jej rozwoju? Według Harvard Business Review:

  • 73% firm z sektora AEC twierdzi, że zaawansowana współpraca z producentami wyrobów budowlanych jest niezwykle lub bardzo ważna dla powodzenia ich projektów,
  • 61% z nich zrezygnowałoby ze współpracy lub nie nawiązałoby współpracy z producentami wyrobów budowlanych, których rozwiązania nie byłyby dostosowane do wymogów projektu.

Dlaczego więc producenci powinni dążyć do nawiązania strategicznej współpracy? Pozyskanie klienta to kosztowna inwestycja. Utrzymanie go wymaga 5–7 razy mniej zasobów. Ponadto współpraca w ramach partnerstwa zapewnia większą stabilność przychodów niż szybkie, pojedyncze transakcje. Tak więc budowanie sprawnej współpracy i procesów dzięki BIM to nie tylko kwestia dobrej woli – to kwestia długoterminowego rozwoju firmy.

Praca z producentem bez BIM

BIM nie jest procesem angażującym jedną lub dwie osoby. To proces bazujący na współpracy. Dlatego nie jest zaskakujące stwierdzenie, że 48% architektów odrzuciłoby producentów, którzy nie są zaznajomieni z technologią BIM. Producenci, którzy dostarczają obiekty BIM, zasadniczo oferują architektom lub inżynierom najkrótszą drogę od produktu do projektu. Korzyści, jakie zapewnia BIM w całym uniwersum biznesowym, nie ograniczają się do zmniejszania ryzyka, wygody i redukcji kosztów. BIM daje możliwość poszerzania oferty usług, nawiązywania relacji, które pozwalają utrzymywać klientów oraz realizować z nimi kolejne projekty, a także zapewnienia wzrostu zysków.