Droga ekspresowa S3 w zachodniej Polsce, o łącznej długości 480,70 km, biegnie w kierunku południowym od portu w Świnoujściu do granicy między Polską a Czechami. Zespół PERI zapewnił wsparcie dla odcinka między Legnicą a Lubawką. Kluczem do sukcesu budowy trzech dwunitkowych wiaduktów okazało się kompleksowe rozwiązanie bazujące na systemie PERI VARIOKIT VIL. Wykonawca docenił przede wszystkim zmniejszenie zapotrzebowania na sprzęt i skrócenie czasu realizacji.
Budowa trasy S3 jest obecnie jednym z największych projektów infrastrukturalnych w Europie i ma zostać ukończona w połowie 2022 r. Do wykonania trzech wiaduktów WS 49, WS 52 i WS 54 firma PERI dostarczyła optymalnie skoordynowane rozwiązanie w zakresie deskowań i rusztowań, wykorzystujące m.in. stanowisko do nasuwu podłużnego VARIOKIT, deskowania VARIO GT 24, TRIO oraz rusztowania modułowe PERI UP.
Dużym wyzwaniem w projekcie było zaplanowanie i wykonanie ustrojów nośnych różniących się długością oraz promieniem łuku. Obiekty mierzące od 435 do 589 m powstawały poprzez nasuwanie kolejnych 25-metrowych segmentów w różnej liczbie.
Mechanizm rozdeskowania form zewnętrznych VARIOKIT
PERI dostarczyło kompleksowe rozwiązanie deskowaniowe dla przyczółków, wysokich podpór pośrednich i stanowiska nasuwania podłużnego wraz z deskowaniem zewnętrznym, wewnętrznym oraz formującym płytę pomostową. Znamienną cechą wyróżniającą rozwiązanie VARIOKIT jest specjalny mechanizm rozformowania, powodujący jednoczesne opuszczanie, a także poziome rozsuwanie deskowania na zewnątrz. Zapewnia on zachowanie wymaganej odległości pomiędzy otwartym deskowaniem i wysuwanym hydraulicznie segmentem ustroju nośnego. Ma to szczególne znaczenie w przypadku niewielkich wartości promienia łuku konstrukcji mostowej. Podniesienie zespołu deskowań do pozycji roboczej skutkuje automatycznym zsunięciem deskowań zewnętrznych do pozycji betonowania. Mechanizm eliminuje konieczność każdorazowej rektyfikacji form zewnętrznych, umożliwiając personelowi budowy zajęcie się kolejnymi etapami pracy.
Do formowania płyty pomostowej w obrębie skrzynki wykorzystano konsole VIL z głowicami rolkowymi, umożliwiające przetaczanie gotowego deskowania stropowego i jego wczesne rozdeskowanie.
Metoda ta zapewnia możliwość niezależnego przesuwania pełnowymiarowej jednostki deskowania stropowego o długości 25 m do pozycji betonowania. Operacja wsunięcia oraz rektyfikacji zajmuje 30 minut. Przyspieszony i uproszczony rytm pracy sprawia, że stanowisko nasuwania podłużnego VIL to szczególnie opłacalna metoda budowy obiektów mostowych, zwiększająca wydajność oraz efektywność.
Wysokie bezpieczeństwo dzięki zestawowi rusztowań PERI UP
Na placu budowy zastosowano liczne rozwiązania z zestawu rusztowań PERI UP. Wysoki stopień bezpieczeństwa pracowników w dostępie do stanowisk pracy zapewniały schodnie komunikacyjne, rusztowania zbrojarskie, pomosty robocze i zabezpieczenia krawędzi. Innowacyjne rozwiązania zawarte w systemie PERI UP, jak samoczynnie zabezpieczające się rygle lub zabezpieczenie przed podniesieniem antypoślizgowych podestów, przyczyniały się nie tylko do poprawy warunków pracy, ale zapewniały wydajny montaż rusztowań.
Wsparcie inżynierów PERI
Podczas całego projektu inżynierowie PERI byli dostępni jako osoby kontaktowe. Przed pierwszym użyciem stanowiska VIL przeprowadzili szkolenie zespołu ciesielsko-betoniarskiego. To ukierunkowane wsparcie placu budowy również znacząco przyczyniło się do sukcesu projektu.
Wykonawca: Konsorcjum Mosty Łódź S.A. & ONDE S.A. Serwis w terenie PERI Polska
Zdjęcie w nagłówku: Konsole VIL z mechanizmem szybkiego rozdeskowania przyśpieszyły i uprościły rytm pracy, przyczyniając się do utrzymania przez wykonawcę napiętego harmonogramu oraz tygodniowego cyklu.
Fot. arch. PERI AG