Grudzień na budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
Na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych. Konstrukcja będzie ważyła 500 ton, jej montaż odbywa się z dokładnością do milimetrów z wyważeniem konstrukcji do kilograma. Nie tylko mosty, prace przy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską toczą się intensywnie na całym obszarze.
Coraz niższe temperatury nie przeszkadzają w pracach na Mierzei Wiślanej.
– Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Koronawirus nie zatrzymuje polskich budów: trwają one w całym kraju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W rejonie Zatoki Gdańskiej trwa pogłębianie basenu morskiego Portu Osłonowego. Na falochronach zachodnim i wschodnim wykonywane są narzuty kamienne; na części lądowej falochronu zachodniego betonowany jest oczep, a w części zasadniczej płyta. X-bloki, czyli betonowe, prefabrykowane elementy, które będą zabezpieczać falochron przed falami, zostały już wbudowane na zewnętrznej części falochronu wschodniego.
W rejonie kanału żeglugowego zakończyło się pogrążanie ścianki szczelnej po północnej stronie śluzy, takie same prace trwają po stronie południowej. Ściana pogrążona została już w obszarze śluzy oraz kieszeni bram śluzy, wykonana jest też przesłona, mikropale i montaż skleszczenia. Zakończyły się wykopy pod bramę południową śluzy. Widać już powstający układ dróg technicznych i drogi 501A. Zaawansowanie prac przy podbudowach wynosi 60%.
– Wiosną 2021 roku ruch z drogi 501 zostanie przekierowany na most południowy. Jego części aktualnie są łączone na placu budowy. Poszczególne, wyraźnie zarysowane już elementy coraz bardziej uwidaczniają kształt całej budowli. Inwestycja przebiega bez opóźnień. Wdrożone procedury przyniosły pożądany efekt, także pomimo obostrzeń związanych z koronawirusem, sytuacja na budowie jest stabilna – mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Na moście południowym zakończyły się prace żelbetowe, od posadawiania, przez wykonanie podpór i najazdów na obiekt. Zostały tez zamontowane pierwsze elementy hydrauliki mostów.
– Scalana jest właśnie prefabrykowana konstrukcja mostów stalowych – mówi Paweł Ciomek kierownik robót mostowych konsorcjum NDI/Besix. – Mimo masy konstrukcji, która wraz z przeciwwagą będzie wynosiła 500 ton, precyzja montażu jest określana w milimetrach. Mosty zostaną też wyważone z dokładnością do kilograma – dodaje Paweł Ciomek.
Na moście północnym trwają prace żelbetowe. W budynku bosmanatu Nowy Świat zakończyły się roboty konstrukcyjne i tynkarskie, trwają prace wykończeniowe.
Na Zalewie Wiślanym wykonywana jest sztuczna wyspa. Trwa pogrążanie ścianek szczelnych, tworzących jej obwiednię. Wykonanych zostało już ponad 40 % prac. Montowane są ściągi i stopniowo zasypywana jest grodza.
– Wykonaliśmy już prawie 5 km ścianki szczelnej, 6000 metrów sześciennych robót bagrowniczych – mówi Mariusz Sasin, dyrektor projektu budowy wyspy z firmy NDI. – Zawieźliśmy na teren prac ponad 46 000 ton piasku potrzebnych do tego, by zasypać grodzę. Na wyspie trwają też prace nurków montujących ściągi pomiędzy zewnętrzną, a wewnętrzną częścią grodzy – dodaje Mariusz Sasin.
Najbliższe tygodnie to dalsze wykonywanie narzutów kamiennych na falochronach zachodnim i wschodnim. Kontynuowane będą prace żelbetowe, kolejno wbudowywane będą też X-bloki. Do końca tego roku pogrążone zostaną ścianki w obrębie całego kanału żeglugowego. Od października montowane są mikropale i odwodnienie. W rejonie śluzy toczyć będą się prace żelbetowe. W dalszym ciągu do poziomu zera wykonywane będą wykopy w rejonie kanału, a na początku przyszłego roku rozpoczną się prace pogłębiarskie.
Na moście północnym wykonywane będą prace żelbetowe, budowa nasypów i platforma do montażu konstrukcji stalowej. Na sztucznej wyspie pogrążana będzie ścianka grodzy tworzącej obwiednie, montowane ściągi i zasypy. Grodza zostanie zabezpieczona przed zimą.
Materiały prasowe NDI/BESIX