FINALISTA
Karolina Kamila Kosińska
Wydział Architektury
Politechnika Wrocławska
Wyzwanie polega na zachowaniu istniejącej zieleni i jak najmniejszej ingerencji w obecny wizerunek parku. Lokalizacje galerii w centrum, jednocześnie nie wpływające na istniejącą tkankę miejską.
Tematem mojej pracy jest galeria sztuki zlokalizowana w parku. W strukturze miasta Białegostoku park Planty zajmuje centralne miejsce. Położony jest pomiędzy głównymi ulicami -Adama Mickiewicza od północy, ze wschodu jest ulica Świętojańska.
Praca przedstawia projekt galerii , która będzie zanurzona pod powierzchnią ziemi. Lokalizacja budynku w parku sprawi, że będzie znajdował się w centrum, a zanurzenie jego pod ziemią, nie wpłynie na istniejącą tkankę miasta.
Na osi od strony północnej i południowej planowane są dwa główne wejścia do podziemnej galerii. Lokalizacja wejść w węzłach komunikacyjnych ma powodować jak największą liczbę osób przechodzących przez park w celu skorzystania z dóbr oferowanych przez galerię. Podziemne pomieszczenia budynku lokalizują się na miejscu głównej alei, na której mieści się basen i łączy ze sobą oba wejścia. Sala wystawiennicza jest zlokalizowana pod częścią pieszą głównej alei. Od strony południowej, w najwyższym miejscu w parku, projektowany jest punkt widokowy połączony z wejściem, na który dostaniemy się przy pomocy windy. Udając się do galerii przez wejście schodzimy do przestrzeni, w której mieści się część wejściowo-administracyjna. Zaraz za nią zaczyna się część ekspozycyjna. Wszystkie funkcje są połączone ze sobą na zasadzie długiego korytarza. Wzdłuż głównej osi, w kierunku wyjścia północnego przewidziana jest kolejna sala wystawiennicza „Fala” poświęcona rzeźbie i sztuce trójwymiarowej. Projektowane są dwie klatki ewakuacyjne, wyprowadzające na powierzchnię ziemi, oddalone od osi i schowane wśród drzew parku.
Taki funkcjonalny układ pozwala w całości na wykorzystanie oferty galerii. Nie zmusza, a zachęca do skorzystania, w tej samej chwili doprowadzając do celu i odprowadzając do wyjścia. Przechodząc przez park zyskujemy możliwość przejścia przez galerię sztuki, wychodząc z parku bogatsi w doświadczenia.
Głównym założeniem koncepcji podziemnej galerii jest jak najmniejsza ingerencja w obecny wizerunek parku Planty. Nie chcąc naruszać istniejącej zieleni, proponowany budynek będzie całkowicie zanurzony pod powierzchnią ziemi. Dzięki temu zieleń w parku będzie mogła zostać zachowana, a park nie tracąc swojego piękna, zyska nową atrakcje przyciągająca turystów i mieszkańców miasta
Chciałabym stworzyć ciekawe miejsce, podkreślić i wykorzystać ogromny potencjał parku, który wybrałam. Park Planty potrzebuje ulepszenia oraz atrakcji która zatrzyma ludzi, dzięki czemu Białystok zyska galerię sztuki.
Obecnie na świecie istnieje około 650 budowli podziemnych. [1]Każdego roku na ich tworzenie wydawane jest 40 miliardów dolarów. Znaczna część jest elementami infrastruktury miast- tunele, magazyny sklepy, galerie wystawowe etc. Tokio, Moskwa, Paryż, Londyn mają wielopoziomowe, podziemne budynki, których zadaniem jest zaspokojenie potrzeb zwiększenia powierzchni użytkowej miast. Koszty takich projektów powoli się zmniejszają, co powoduje rozwój tego typu budownictwa na świecie. Wciągu kolejnych lat spodziewamy się pojawienia nowych wielopoziomowych miast w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Wyrazista tendencja wzrostowa zainteresowania architekturą podziemną pozwala na stwierdzenie zjawiska „powrotu” do pradawnych zwyczajów podziemnego mieszkania. Osiągnięcia rewolucji naukowo-technicznej sprzyjają powstawaniu nowych publicznych pomieszczeń pod powierzchnią ziemi.
O autorze
Karolina Kamila Kosińska, studentka II roku studiów magisterskich na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej, absolwentka Architektury i Urbanistyki oraz Architektury Wnętrz Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Autorka pracy docenionej w Konkursie „DYPLOM Z ARCHICADEM” edycja 2018/2019 w kategorii dyplomy inżynierskie. Laureatka w konkursie Urbanistyczno-Architektonicznym zaMIESZ(K)ANIE-nowe osiedle Krakowa. Autorka artykułów naukowych, uczestniczka Ogólnopolskich Seminariów Naukowych, warsztatów międzynarodowych oraz konkursów architektonicznych. Aktualnie entuzjastka fotorealistycznych wizualizacji z wykorzystaniem zaawansowanego oprogramowania 3ds Max. Pasjonatka dobrej architektury, stylowych wnętrz oraz mody.