PRACA WRE NA BUDOWIE WIEŻOWCA VARSO W WARSZAWIE
Na największym placu budowy w centrum stolicy, tuż obok Dworca Centralnego, jednocześnie powstają trzy budynki realizowane przez firmę HB Reavis.
Dobiega już końca wykonanie ścian szczelinowych, stanowiących obrys dla przyszłych kondygnacji podziemnych. Z myślą o przechodniach otwarto platformę widokową, z której można podglądać postęp prac toczących się w spektakularnym wykopie.
Obecnie na działce przy skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i ul. Chmielnej przy budowie podziemnej części kompleksu Varso pracuje około dwustu osób. W szczytowym momencie prac każdego dnia będzie ich nawet tysiąc. Niedawno dołączył do nich też pierwszy żuraw wieżowy, a w kolejnych miesiącach pojawi się ich łącznie aż jedenaście.
Prace budowlane rozpoczęły się od zmodernizowania przebiegającej przez teren Varso miejskiej sieci ciepłowniczej, przekładek prowadzących tędy światłowodów oraz rozbiórki dawnej infrastruktury podziemnej. Następnie przystąpiono do wykonywania tzw. ścian szczelinowych oraz baret, czyli odpowiednio elementów konstrukcyjnych stanowiących ściany podziemnych garaży oraz poprawiających stabilność posadowienia budynków.
– Dotychczas zrealizowaliśmy około 80% konstrukcji ścian szczelinowych – wszystkie będą gotowe w grudniu. W kolejnych miesiącach rozpoczną się intensywne wykopy, a potem budowa konstrukcji żelbetowej płyty fundamentowej, która znajdzie się na głębokości ok. 19 metrów pod ziemią, oraz 4-kondygnacyjnego garażu. Prace przy fundamentach Varso wymagają wydobycia około 240 tys. metrów sześciennych ziemi – taka ilość zmieściłaby się w około 3 300 wagonach towarowych – tłumaczy Maciej Olczyk, Construction Project Manager w firmie HB Reavis Construction, generalnym wykonawcy Varso.
Na budowie Varso nie brakuje wyzwań inżynieryjnych i logistycznych. Wszelkie dostawy planowane są z wyprzedzeniem przy użyciu specjalistycznego oprogramowania, które pozwala skoordynować płynny ruch ciężarówek obsługujących budowę. W tym celu wykorzystywany jest też zlokalizowany nieopodal parking buforowy. Uwagę zwraca również nowoczesne, kompaktowe zaplecze budowy, które pomimo małej ilości miejsca na działce, jest w stanie pomieścić niezbędną liczbę podwykonawców. Wykonawca na bieżąco prowadzi też pomiar poziomu wód gruntowych oraz monitoring geodezyjny sąsiednich budynków i torów kolejowych w tunelu średnicowym.
W drugiej połowie października przy pomocy ciężkiego sprzętu podniesiono odkopany na terenie Varso głaz narzutowy. Ważące blisko 60 ton nietypowe znalezisko przetransportowano na Pole Mokotowskie, gdzie naukowcy ustalą, czy zostanie objęte ochroną i stanie się pomnikiem przyrody.
W 230-metrowej wieży (310 metrów wraz z iglicą) według projektu pracowni Foster + Partners znajdą się nie tylko biura, ale też położona na szczycie restauracja i taras widokowy dostępny dla wszystkich warszawiaków i turystów. Zanim będą gotowe, już dziś mogą oni podglądać postępujące na budowie prace z tymczasowej platformy widokowej, którą właśnie otwarto od strony al. Jana Pawła II.
– Do połowy przyszłego roku zakończymy prace podziemne, osiągając tzw. poziom zero. Od tego momentu będzie można podziwiać kolejne rosnące piętra powstających tu budynków – dodaje Olczyk.
Oprócz najwyższego wieżowca, powstają tu także dwa inne budynki zaprojektowane przez warszawskie biuro HRA Architekci, które pomieszczą biura oraz hotel, a na parterach – kryty pasaż z restauracjami i sklepami. Budowa dwóch niższych części Varso zakończy się w 2019 roku, a najwyższej części rok później.
Varso może pochwalić się pierwszym w Europie precertyfikatem WELL Core & Shell promującym rozwiązania, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie ludzi przebywających w budynkach. Inwestycja jest realizowana także w zgodzie z wymogami certyfikatu ekologicznego BREEAM na najwyższym poziomie „Outstanding”.