1. Home
  2. Bez kategorii
  3. FEDERICO TONETTI – METAMORFOZY ZACZYNAMY OD SIEBIE
FEDERICO TONETTI – METAMORFOZY ZACZYNAMY OD SIEBIE
0

FEDERICO TONETTI – METAMORFOZY ZACZYNAMY OD SIEBIE

0

Firma LafargeHolcim jest liderem branży materiałów budowlanych zarówno na świecie, jak i w Polsce, jednak odnosi sukcesy nie tylko na poziomie biznesowym. O misji i wizji firmy, o tym, jak LafargeHolcim zmienia polskie miasta na lepsze, działa lokalnie i angażuje społeczności.

Z Federico Tonettim, Prezesem Zarządu LafargeHolcim w Polsce, rozmawia Danuta Burzyńska.

Bez tytułu

Danuta Burzyńska: Państwa firma jest w czołówce firm oferujących produkty i rozwiązania w branży materiałów budowlanych. Na czym opiera się Państwa sukces?
Federico Tonetti: Nawiązując do projektu „Metamorfozy”, którego jesteśmy partnerem, stale dążymy do innowacyjnych przekształceń również wewnątrz firmy. Nasz sukces opiera się na dwóch głównych filarach. Pierwszym z nich jest najszerszy obecnie asortyment innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań, które można zastosować zarówno w budownictwie jednorodzinnym, jak i w największych i najbardziej złożonych projektach. Często nie zdajemy sobie sprawy, że stykamy się z LafargeHolcim nawet kilka razy dziennie, np. jadąc nową autostradą lub kibicując polskiej reprezentacji na Stadionie Narodowym!
Nasze plany wykraczają jednak daleko poza sprzedaż cementu, betonu czy kruszyw. Inspiracją są dla nas różne firmy, między innymi Apple. W przyszłości chcemy oferować innowacyjne rozwiązania projektowe dla bardziej wymagających klientów, takie jak np. inteligentne drogi zarządzane przez system, który będzie zbierać dane o stanie ich zużycia. Inny przykład to zaprzestanie sprzedaży betonu w metrach sześciennych na rzecz sprzedaży w metrach kwadratowych. Wierzę, że dzięki takiemu podejściu będziemy przygotowani zarówno na najbliższy rok, który może być wyzwaniem dla branży budowlanej ze względu na opóźnianie się decyzji przetargowych, jak i kolejne lata. Taki plan rozwoju pozwoli firmie sprawnie działać. Drugim, równie ważnym filarem jest oczywiście nasz zespół, który w sercu działalności stawia ludzi oraz ich rozwój, przekładający się bezpośrednio na sukces naszej firmy. W 2017 r. zdecydowaliśmy się na odnowienie misji i wizji firmy, które również przysłużą się naszej większej konkurencyjności.

D.B.: Na czym polega nowa misja i wizja LafargeHolcim?
F.T.: Jako firma chcemy inspirować i działać zgodnie z podejściem Simona Sineka, brytyjskiego mówcy motywacyjnego i autora książki „Zaczynaj od dlaczego”. Praktycznie wszystkie firmy mogą łatwo odpowiedzieć na pytanie, co robią, często również, jak to robią. Jednak kluczem pozostaje uświadomienie sobie, dlaczego robimy to, co robimy. Innymi słowy – musimy zdawać sobie sprawę, w co wierzymy, jakie są nasze przekonania i dlaczego nasza firma istnieje. To właśnie w ten sposób komunikują się wszystkie inspirujące przedsiębiorstwa, ale też wielcy przywódcy.
Nasza odświeżona misja polega zatem na tworzeniu wewnętrznych liderów bez tytułów, dzięki rozwijaniu ich pełnego potencjału. Ta koncepcja, która wywodzi się z książki autorstwa Robina Sharmy „The Leader Who Had No Title” (ang. liderzy bez tytułów), zakłada, że bycie liderem to nie stanowisko. Chodzi o pasję do działania i wiarę w wartości firmy oraz wpływ osiągany dzięki wykonywaniu swojej pracy. Aby zacząć pomagać innym w osiągnięciu szczytu ich możliwości, trzeba najpierw samemu nastawić się na zmiany. Na naszej stronie internetowej – www.lafarge.pl znajduje się film, z którego dowiecie się więcej na temat koncepcji Robina Sharmy „liderzy bez tytułów”.
W ślad za misją odświeżamy również wizję naszego przedsiębiorstwa. Chcemy służyć naszym wewnętrznym i zewnętrznym klientom, dostarczając rozwiązania najwyższej klasy. Czujemy się dumni, robiąc to bezpiecznie, etycznie i jako jeden zespół. Dzięki temu chcemy osiągnąć wyższe zaangażowanie pracowników i wyższą satysfakcję naszych klientów we wszystkich segmentach i kanałach.
Pomoże nam w tym wdrożenie 13 strategicznych projektów – zarówno krótko-, jak i długoterminowych. To właśnie te projekty pozwalają nam na realizację naszej wizji, pozostając w zgodzie z misją firmy. Jak widać, „metamorfozy” zaczynamy od samych siebie. Jestem przekonany, że tylko w taki sposób będziemy mogli sprostać przyszłym wyzwaniom na rynku.

D.B.: Hasłem i zarazem celem Państwa firmy było „budowa lepszych miast”. W jaki sposób realizowali Państwo ten cel i czy jest on nadal aktualny?
F.T.: Nadal budujemy lepsze miasta, ale poprzez budowanie lepszych liderów. Nasze produkty i rozwiązania na co dzień sprawiają, że miasta stają się coraz lepszymi miejscami do życia. Budujemy lepsze miasta od oferowania rozwiązań dla zwykłych domów jednorodzinnych, np. poprzez wykonywanie w nich posadzek i nawierzchni betonowych, po wielkie i reprezentacyjne inwestycje. Przykładami takich realizacji jest np. PGE Narodowy, most im. Elżbiety Zawackiej w Toruniu, Muzeum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie, fragmenty autostrad A1, A2 i A4.
Nie możemy również zapominać o tym, że LafargeHolcim zajmuje czołowe miejsce w Europie pod względem standardów budownictwa ekologicznego w zakresie certyfikacji systemów BREEAM i LEED. Nasze rozwiązania posiadają certyfikacje zgodne ze standardem ISO 14001 oraz certyfikatem BES 6001. Oznacza to, że surowce wykorzystywane w naszych produktach i rozwiązaniach są pozyskiwane w sposób odpowiedzialny, podlegają recyklingowi i produkowane są w sposób przyjazny dla środowiska.
Angażujemy się też w liczne projekty związane z poprawą jakości przestrzeni publicznej. Byliśmy np. współorganizatorem konkursu na odnowienie pawilonu Zodiak w Warszawie wraz z jego otoczeniem. W tym roku powołaliśmy również do życia WSPÓLNIE – Fundację LafargeHolcim.

D.B.: Czym dokładnie zajmuje się WSPÓLNIE – Fundacja LafargeHolcim?
F.T.: Celem fundacji WSPÓLNIE jest inspirowanie i wspieranie lokalnych inicjatyw oraz edukacja w zakresie architektury i ekologii. Z tej inicjatywy jestem szczególnie dumny. Nasza fundacja w krótkim czasie osiągnęła sukcesy, zarówno jeśli chodzi o zrealizowane projekty, jak i rozpoznawalność. Na początku 2017 roku nasza firma została nagrodzona w konkursie „Diamenty Polskiej Infrastruktury i Budownictwa”. Firma jest laureatem konkursu w kategorii Lider Odpowiedzialności Społecznej Roku za powołanie WSPÓLNIE – Fundacji LafargeHolcim.
Nasza fundacja prowadzi także liczne projekty związane z poprawą przestrzeni zarówno w mniejszych, jak i większych miejscowościach. Łącznie powstało lub jest aktualnie tworzonych 12 miejsc przyjaznych mieszkańcom miejscowości położonych w sąsiedztwie zakładów LafargeHolcim. Jednym z nich jest nowy plac zabaw w Brzezinach. Co istotne, nie chodziło jedynie o wybudowanie nowego placu. Projekt rozpoczęły warsztaty zorganizowane przez nas oraz gminę Morawica, podczas których staraliśmy się uwrażliwić dzieci na otaczające je otoczenie oraz wspólnie wypracować pomysły. Projekt jest gotowy, więc już niebawem dzieci będą mogły samodzielnie sprawdzić, jak udało się zamienić idee w konkretne rozwiązania. Sam jestem ciekaw efektów! Wśród innych projektów realizowanych przez fundację są m.in.: Przygarnij Przestrzeń – autorski program, który łączy młodych architektów i lokalne społeczności, Zakręceni w Przestrzeni – konkurs edukacyjny dla uczniów w ramach projektu ECO Miasto oraz Lider Dostępności – konkurs prowadzony w partnerstwie z Fundacją Integracja. To dla mnie wielka przyjemność patrzeć, jak chętnie nawet bardzo młode osoby pragną zmieniać świat na lepsze.
Nasza fundacja koordynuje również w Polsce konkurs LafargeHolcim Awards, w którym nagrodzone zostaną inicjatywy i projekty architektoniczne dążące do doskonałości. Celem konkursu jest wyróżnienie prac, które odpowiadają na istotne środowiskowe, społeczno-ekonomiczne, technologiczne i kulturowe problemy we współczesnym budownictwie. Pula nagród wynosi aż 2 mln dolarów!
Cieszy mnie również, że za pośrednictwem WSPÓLNIE – Fundacji LafargeHolcim udaje nam się prowadzić dialog ze społecznościami lokalnymi.

D.B.: W jaki sposób prowadzą Państwo taki dialog?
F.T.: W minionym roku jedną z najważniejszych inicjatyw WSPÓLNIE – Fundacji Lafarge- Holcim oraz szefów zakładów LafargeHolcim było wprowadzenie nowatorskiej platformy współpracy zwanej dialogiem społecznym z przedstawicielami lokalnych społeczności naszych zakładów. Rozmowy odbyły się w październiku 2016 w Cementowni Kujawy, Cementowni Małogoszcz oraz Kopalni Dolomitu Radkowice.
W ich trakcie mogliśmy zaprezentować dotychczasowe działania, które podejmowaliśmy w danym regionie, a okoliczni mieszkańcy mieli okazję przedstawić i omówić potrzeby oraz oczekiwania społeczności względem naszych zakładów. Po raz pierwszy wszyscy spotkali się razem w jednym miejscu i mogli otwarcie się wypowiadać o swoich oczekiwaniach. Być może dlatego rozmowy cieszyły się tak dużym zainteresowaniem. Byłem pozytywnie zaskoczony, że do dialogu włączyli się dyrektorzy szkół, kierownictwo straży pożarnej, lokalne organizacje pozarządowe, przedstawiciele samorządów czy rolnicy. W lutym bieżącego roku zaprezentujemy konkretny plan, który będzie odpowiedzią na poszczególne pytania oraz wskazaniem konkretnych obszarów działania. Następnie rozpoczniemy wdrażanie nowych rozwiązań, nie zapominając o ciągłym dialogu z mieszkańcami.
„Metamorfozy” w naszej firmie rozumiemy szeroko i zmiany na lepsze staramy się wprowadzać na każdym możliwym poziomie. Jestem przekonany, że to najlepszy sposób, aby utrzymać pozycję lidera i wzmocnić przewagę konkurencyjną, a jednocześnie dać przykład, że tylko działanie w oparciu o zmianę i stały rozwój są gwarantami sukcesu.

D.B.: Dziękuję za rozmowę.