1. Home
  2. Bez kategorii
  3. METROSTAV UKOŃCZYŁ 1,5 KILOMETROWY TUNEL W NORWEGII
METROSTAV UKOŃCZYŁ 1,5 KILOMETROWY TUNEL W NORWEGII
0

METROSTAV UKOŃCZYŁ 1,5 KILOMETROWY TUNEL W NORWEGII

0

Metrostav – czeska grupa budowlana specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych – wydrążyła ponad 1,5 kilometrowy tunel, wzmocniła lokalną drogę i utworzyła wał przeciwlawinowy.

Prace budowlane prowadzone były na trasie między wioską Veitastrond a miejscowością Hafslo w środkowej Norwegii. Wartość projektu to 17,6 milionów euro[1]. Realizacja inwestycji zajęła 2 lata – budowa ruszyła w lipcu 2014 roku, a zakończyła się w listopadzie 2016, natomiast zimowa przerwa w pracach – ze względu na warunki klimatyczne – trwała od grudnia 2014 do czerwca 2015. W Norwegii z uwagi na rzeźbę terenu niezbędne są specjalistyczne realizacje drogowe – łączna długość tuneli wynosi aż 852 km.

Jedyne połączenie komunikacyjne między Veitastrond a Hafslo to 30-kilometrowa droga prowadząca wzdłuż jeziora Veitastrondavatnet. Ze względu na ukształtowanie terenu i warunki klimatyczne w tym rejonie, zimą trasa często była zasypywana przez lawiny, a latem transport uniemożliwiały osuwające się skały. Potrzeba zapewnienia mieszkańcom swobody poruszania się, a także kwestie bezpieczeństwa przyczyniły się do zlecenia przez władze rejonu wydrążenia tunelu w masywie górskim. Za prace trwające 2 lata odpowiedzialna była spółka Metrostav, działająca w sektorze infrastrukturalnym na licznych rynkach w Europie.

„Prace tunelowe w Norwegii podjęte przez Metrostav były dla firmy wielkim wyzwaniem – bardzo nieregularną rzeźba terenu oraz liczne lodowce i fiordy znacząco utrudniają realizację projektów infrastrukturalnych w tym kraju. Podczas budowy drogi z Veitastrond do Hafslo – podobnie jak przy realizacji wszystkich naszych projektów – korzystaliśmy z najnowszych dostępnych urządzeń i technologii. Zastosowanie zaawansowanych rozwiązań przyczyniło się do tego, że prace na terenie Norwegii udało się ukończyć w 2 lata, z uwzględnieniem 7 miesięcznej przerwy zimowej spowodowanej specyficznym klimatem. Do tej pory wydrążyliśmy tunele w wielu europejskich krajach np. w Szwecji, Finlandii czy na Islandii. Realizujemy również projekty w zakresie budowy dróg, budynków użytku publicznego oraz inwestycji mieszkaniowych. Nasza firma jest obecna także w Polsce, gdzie buduje odcinek trasy ekspresowej S7: Koszwały – Nowy Dwór Gdański i przebudowuje ulice Marsa i Żołnierską w Warszawie” mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.

W Polsce Metrostav realizuje zaawansowane technicznie projekty tj.:

  • Most na Wyspie Sobieszewskiej:
  • Umowa – o wartości 57,1 mln zł – na budowę mostu, który połączy Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem, pomiędzy konsorcjum firm Metrostav oraz Vistal a Miastem Gdańsk została podpisana 2 września
  • Budowa obiektu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020.
  • Most będzie miał 173 m długości (ze skrzydłami – 181,5 m), przewidywany czas otwierania przęseł to 2 minuty.
  • Trasa ekspresowa S7: Koszwały – Nowy Dwór Gdański:
  • 20-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S7: Koszwały – Nowy Dwór Gdański na Pomorzu o wartości ponad 1, 642 mld zł.
  • Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r.
  • Modernizacja węzła ulic Marsa i Żołnierskiej:
  • Przebudowa 5-kilometrowego odcinka ulic Marsa i Żołnierskiej w Warszawie.
  • Wartość kontraktu to 155 mln zł, inwestycja ma być gotowa w 2018 roku.

Do tej pory polski oddział firmy Metrostav odpowiedzialny był również za realizację:

  • Drogi S8: węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska wraz z Mostem Gen. S. Grota-Roweckiego w Warszawie:
  • Przebudowa 4,8 kilometrowego odcinka trasy Armii Krajowej.
  • W skład projektu o wartości 796,30 mln zł wchodziły działania modernizacyjne, takie jak: poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów.
  • W rezultacie remontu cały fragment trasy zyskał status drogi szybkiego ruchu.
  • Metrostav przekazał inwestycję do użytkowania we wrześniu 2015 – miesiąc przed zakładanym terminem.
  • Budowy nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków – Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) – inwestycja została zakończona w listopadzie 2013 roku
  • Projektu modernizacji budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: „Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego – etap I”.

Metrostav z powodzeniem realizuje skomplikowane inwestycje na terenie całej Europy – spółka odpowiada m.in. za wykonanie dwóch tuneli technologicznych obwodnicy autostradowej w szwedzkim Sztokholmie, które powstają we współpracy joint venture pomiędzy Subterra – spółką zależną Metrostav SA – i słowacką firmą STI. Ponadto Metrostav jest wykonawcą tunelu drogowego w Norwegii oraz dwóch tuneli drogowych na Islandii. W ramach trzeciej inwestycji w Finlandii, Metrostav – w konsorcjum z lokalną firmą Destia Oy – wybuduje dwa tunele metra w Helsinkach – każdy o długości 1,4 km. Wartość tego kontraktu wynosi ok. 18 milionów euro. Zakończenie robót planowane jest na pierwszy kwartał 2018 roku.

Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro) i realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech – Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.

______________________________

Więcej informacji o Metrostav:
Metrostav jest spółką budowlaną o szerokich kompetencjach i wieloletnim doświadczeniu, która zapewnia kompleksowe wykonanie i zarządzanie nawet najbardziej skomplikowanymi i wymagającymi realizacjami budowlanymi. Metrostav a.s. jest rozpoznawalną marką w dziedzinie rekonstrukcji obiektów zabytkowych, budownictwa infrastrukturalnego, przemysłowego, mieszkaniowego i budynków użyteczności publicznej. Działa we wszystkich sektorach budownictwa. W Republice Czeskiej szczególnie znana jest z budownictwa podziemnego (obsługuje niemal 50% wszystkich kontraktów tego typu), również jako jedna z nielicznych firm na tamtejszym rynku zapewnia bardzo specjalistyczne działania wykonywane sposobem górniczym.

Metrostav a.s. powstał w Czechach w roku 1990 na bazie państwowego przedsiębiorstwa budowlanego, które istniało od 1971 roku. Polski oddział spółki został utworzony w 2009 roku i należy do Dywizji 4 spółki, która specjalizuje się w infrastrukturze transportowej.

Jakość realizacji spółki Metrostav potwierdzają liczne certyfikaty. Od 1998 roku Metrostav a.s. posiada międzynarodowy certyfikat zarządzania jakością wg ISO 9001 na generalną dostawę budów, który udziela BVQI z siedzibą w Londynie. Może także zabiegać o zlecenie ważnych zleceń wojskowych i realizować cele inwestycyjne innych jednostek bezpieczeństwa Republiki Czeskiej oraz krajów należących do NATO ponieważ spółce udzielono certyfikat Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

Metrostav z powodzeniem realizuje skomplikowane inwestycje tunelowe w Europie – oprócz przedłużenia linii A metra w czeskiej Pradze, spółka odpowiada także za wykonanie dwóch tuneli drogowych na Islandii, dwóch tuneli obwodnicy autostradowej w szwedzkim Sztokholmie, pięciu tuneli metra w Helsinkach w Finlandii oraz tunelu drogowego w Norwegii.

Metrostav realizuje obecnie szereg projektów budowlanych w Europie m.in. w Czechach, Niemczech, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Islandii, na Słowacji oraz Białorusi.

Więcej informacji na: www.metrostav.cz/pl  oraz www.youtube.com/Metrostav

[1] wg kursu z dnia 06.03.2017 r.