1. Home
  2. KONKURSY
  3. KDMA
  4. III WYRÓŻNIENIE I 1000 ZŁ – XII EDYCJA KDMA
III WYRÓŻNIENIE I 1000 ZŁ – XII EDYCJA KDMA
0

III WYRÓŻNIENIE I 1000 ZŁ – XII EDYCJA KDMA

0

Aula miejska

Autor:

Robert Machura
Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej

Mentorka:

dr inż. arch. Anna Taczalska-Ryniak

O projekcie:

Niniejszy projekt koncentruje się na analizie drewnianej architektury sakralnej na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów relokowanych. Mimo że region ten kojarzy się przede wszystkim z przemysłem ciężkim, w krajobrazie przemysłowym można odnaleźć cenne przykłady drewnianej architektury pochodzącej z czasów przedindustrialnych. Celem pracy jest wyznaczenie charakterystycznych cech drewnianej architektury sakralnej w regionie oraz określenie typowych elementów kompozycji bryłowej tych obiektów. Opracowane wyniki badań posłużyły jako baza projektowa do stworzenia koncepcji Auli Miejskiej w Zabrzu – zlokalizowanej w miejscu, gdzie ponad sto lat temu stał drewniany kościół. Aula jest reinterpretacją drewnianej architektury sakralnej w kontekście współczesnym, przywraca tym samym lokalnej społeczności jej utracone dziedzictwo. W projekcie również zwrócono uwagę na to, jak istotną rolę odgrywa drewniana architektura w budowaniu tożsamości kulturowej regionu, nadając mu wyjątkowy i unikalny charakter.


Co było największym wyzwaniem architektonicznym?

Wyzwaniem architektonicznym było przekształcenie tradycyjnych form drewnianej architektury sakralnej w nowoczesną koncepcję Auli Miejskiej w Zabrzu. Kluczowym aspektem było zachowanie autentycznego charakteru i symboliki drewnianych kościołów przy jednoczesnym dostosowaniu projektu do współczesnych potrzeb użytkowych i estetycznych. Musiałem znaleźć sposób na połączenie historycznych wartości z nowoczesnymi rozwiązaniami przestrzennymi i technologicznymi, co wymagało głębokiego zrozumienia zarówno lokalnego dziedzictwa kulturowego, jak i współczesnych trendów architektonicznych. Trudność polegała na reinterpretacji tradycyjnych form w sposób, który byłby autentyczny i szanujący przeszłość, ale jednocześnie nowoczesny i funkcjonalny. Kolejnym wyzwaniem było opracowanie bryły budynku, która harmonijnie wpisywałaby się w otoczenie i nawiązywała do zaginionego drewnianego kościoła, nie popadając w historyzujące naśladownictwo.

O autorze:

Robert Machura – absolwent Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Politechniki Łódzkiej. Jego praca inżynierska pt. Muzeum Kultury Japońskiej, obroniona z wyróżnieniem na Wydziale Architektury Politechniki Łódzkiej, zdobyła główną nagrodę w konkursie na Dyplom Roku SARP Łódź oraz wyróżnienie w konkursie SARP FR. Praca magisterska, poświęcona projektowi Auli Miejskiej w Zabrzu, zaprojektowanej w oparciu o badania nad drewnianą architekturą sakralną, obroniona z wyróżnieniem na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, została wyróżniona w konkursie na Dyplom Roku WAPK. Laureat licznych konkursów architektonicznych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jego zainteresowania skupiają się na kulturowych aspektach architektury. Na co dzień pracuje w jednym z krakowskich biur architektonicznych.