
FINALISTKA XII EDYCJI KDMA
Sommerhus
Autorka:
Kamila Tomczak
Wydział Architektury Wnętrz i Scenografii Akademii Sztuki w Szczecinie
Mentorzy:
mgr inż. arch. Anna Paszkowska-Thurow, mgr inż. arch. Krzysztof Paszkowski-Thurow
O projekcie:
Projekt „Sommerhus” stanowi próbę odpowiedzi na współczesne wyzwania architektury, takie jak zmiany klimatyczne, urbanizacja oraz potrzeba zrównoważonego budownictwa. Motyw „wyzwań” był nie tylko punktem wyjścia, lecz także osobistym doświadczeniem autorki podczas całego procesu twórczego. Koncepcja kompleksowych domków letniskowych, inspirowana duńskim stylem życia, powstała z poszanowaniem zasad ekologii, lokalności oraz idei życia w harmonii z naturą. Choć projekt powstał w ramach Wydziału Architektury Wnętrz, objął również sferę architektoniczną — ze szczególnym uwzględnieniem formy i technologii budowy. Kluczowym elementem było zastosowanie ubijanej ziemi jako głównego budulca, co wymagało przeprowadzenia badań, wykonania prototypu oraz analizy możliwości technicznych. Ważną rolę odegrały również tradycyjne piece kaflowe, pełniące funkcję źródła ciepła, a zarazem istotnego elementu estetycznego i użytkowego. Domki zostały zaprojektowane w formie modułowej: w wariancie dla czterech osób, dwóch osób oraz w wersji dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie jednostki łączy wspólna strefa – ogród zimowy, kąpielisko oraz przestrzeń integracyjna. Lokalizacja projektu w Hirtshals w Danii dodatkowo wzmacnia powiązanie z filozofią „hygge”. Projekt „Sommerhus” pokazuje, że odpowiedzialna architektura może być jednocześnie nowoczesna i głęboko zakorzeniona w tradycji.




Co było największym wyzwaniem architektonicznym?
Opracowanie projektu Sommerhus było próbą przełamania schematycznego myślenia o nowoczesnej architekturze poprzez zastosowanie rzadko wykorzystywanego, ale wartościowego materiału – ubijanej ziemi – jako głównego budulca. Wyzwanie polegało na znalezieniu równowagi między jakością architektury, techniczną poprawnością a założeniami zrównoważonego projektowania, tak by tradycyjną technikę budowlaną przekształcić w nowoczesne narzędzie odpowiadające współczesnym standardom. Ważnym aspektem projektu było również twórcze przywrócenie do wnętrz zapomnianych rozwiązań, takich jak piece kaflowe – nie tylko jako efektywnego źródła ciepła, ale również nośnika idei wspólnotowości i świadomego, zrównoważonego stylu życia – co, w połączeniu z wykorzystaniem lokalnych surowców, stworzyło spójną i oryginalną odpowiedź na założenia konkursowe.
O autorce:
Kamila Tomczak – studentka Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii Akademii Sztuki w Szczecinie, laureatka Nagrody Specjalnej SARP w Konkursie Najlepszych Dyplomów WAWiS i finalistka ogólnopolskiego Konkursu Design 32. Dyplom licencjacki obroniła z wyróżnieniem w czerwcu 2024 r. Jej projekty, prezentowane na wystawach studenckich i w prasie branżowej, koncentrują się na poszukiwaniu optymalnych rozwiązań formalno-funkcjonalnych z uwzględnieniem zasad ekologii i zrównoważonego projektowania.