
FINALISTKA XII EDYCJI KDMA
Kram
Autorka:
Paulina Janik
Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej
Mentor:
dr inż. arch. Jacek Kotz
O projekcie:
Celem projektu jest zwrócenie uwagi na problem konsumpcjonizmu w XXI wieku oraz próba przeprowadzenia z nim polemiki, zarówno w sferze funkcjonalnej: poprzez zaproponowanie funkcji związanej z powtórnym przetwarzaniem i edukacją w zakresie zrównoważenia, jak i w sferze estetycznej: poprzez obnażenie siły oddziaływania reklam w przestrzeni publicznej.
Program założenia opiera się na gromadzeniu przedmiotów uznanych za odpady, oczyszczaniu ich na wielką skalę oraz naprawianiu, przerabianiu i ich ponownej sprzedaży. W budynku przewidziano miejsca pracy dla rzemieślników, którzy wraz z rosnącą konsumpcją i produkcją fast fashion, są zmuszeni zamykać swoje działalności. Zgromadzenie ich w jednym budynku usytuowanym w samym w centrum Warszawy stwarza alternatywę dla typowego centrum handlowego, spoza którego modelu trudno odejść w XXI wieku. Budynek ten zatem, za przykładem galerii, oferuje wachlarz punktów handlowych, ale także skupia w sobie funkcję rozrywkową, tworząc przestrzeń do organizowania pokazów mody, wykładów w tematyce zrównoważenia, czy warsztatów rzemieślniczych. KRAM w ramach przeciwstawienia się panującemu chaosowi skupia na sobie banery z pobliskich budynków. Oczyszcza przestrzeń, tym samym stając się wielkim słupem ogłoszeniowym. Budynek jest więc śmietnikiem rozumianym w dwojaki sposób – gromadzi odpady materialne przeznaczone do upcyclingu oraz skupia odpady wizualne z centrum stolicy. Podkreśla to problem reklam w mieście, jednocześnie ośmieszając ich istnienie, bo zgromadzone w jednym miejscu tracą czytelność i sens.




Co było największym wyzwaniem architektonicznym?
Głównym wyzwaniem było znalezienie odpowiedzi na pytania: jak walczyć z rosnącą konsumpcją w XXI w., jak ograniczyć jej destrukcyjny wpływ na przestrzeń miejską oraz jaką rolę w tym procesie może odegrać architektura? Projekt budynku usługowego w Warszawie jest próbą stworzenia modelu handlu na miarę problemów, z którymi boryka się obecnie ludzkość. Wyzwanie dotyczyło również wytyczenia granicy pomiędzy tym, co konieczne, bo związane z rozwojem ludzkości, a tym co estetycznie niedopuszczalne oraz przełożenie tych wniosków na wytyczne projektowe.
O autorce:
Paulina Janik, absolwentka Architektury na Politechnice Wrocławskiej, wyróżniona w TOP 10 absolwentów wydziału. Nominowana do Nagrody SARP – Dyplom Roku 2025. Studiowała na Politecnico di Torino. Ceni pracę z materiałem – brała udział w Survivalu Budowlanym SPOT i warsztatach ProtoLab. Ponadto pasjonuje ją kreowanie przestrzeni scenicznej – studiuje Scenografię na ASP we Wrocławiu, a jej prace brały udział w Wystawie Młodej Scenografii 2025. Laureatka konkursu „Pamiątka regionu Warmii i Mazur 2023”.