Technologia jest z nami każdego dnia, w domu i w pracy. Gdy jesteśmy mali, gdy rośniemy. Praktycznie nie ma już miejsca o którym możemy mówić, że jest wolne od rozwiązań IT. Nawet restauracje.
Wiedzą o tym najlepiej architekci z biura interdyscyplinarnego The Space, którzy na co dzień zajmują się kompleksowym projektowaniem restauracji wraz z doradztwem jeśli chodzi o rozwiązania, które warto wdrożyć w codziennej pracy takiego miejsca. Picie wina we francuskiej winnicy, kiedy siedzimy w warszawskiej restauracji? Czy technologia VR i AR wkrótce dotrze również do restauracji?
Światowe trendy pokazują, że nie trzeba długo czekać, aby każda profesjonalna kuchnia miała własną drukarkę. Możliwe, że już 2018 r. coraz więcej szefów kuchni odkryje wszechstronność drukarki 3D. Własny podpis w czekoladzie pod deserem? To dosłownie danie sygnowane. Według National Restaurant Association aż 32% badanych uważa, że restauracje są wręcz opóźnione we wdrożeniu technologii. Co ciekawe w badaniu udział wzięli również ich właściciele. Z czego to może wynikać?
„Kiedy przychodzi do nas Inwestor z pomysłem na restauracje to najczęściej ma pełną wiedzę na temat tego jaka kuchnia będzie w niej serwowana i jaki chce mieć klimat. Aranżacje wnętrz pozostawia nam. W Polsce technologie, które mogą ułatwić prowadzenie restauracji praktycznie nie są wdrażane. Oczywiście poza podstawową jak np. możliwość zamówienia dania online. W innych krajach jest to już podstawa a u nas nadal wiele restauracji takiego ułatwienia dla Klientów nie ma. Wielu Inwestorów nie myśli o rozwiązaniach IT na etapie powstawania koncepcji, a później projektu. Jeden z naszych Klientów – sieć Pizza Dominium – zrobiła duży krok przed innymi. W 2012 roku wprowadzono innowacyjną wersję logo. Jako pierwsza stworzyła je w formie blue kodu – jego zeskanowanie za pomocą aplikacji umożliwiało pobieranie kart rabatowych na urządzenia mobilne” mówi architekt Dorota Maksymowicz, właścicielka interdyscyplinarnego biura projektowego The Space.
Architekci The Space współpracując z branżą HoReCa doradzają nie tylko w obszarze aranżacji wnętrz – do projektu podchodzą kompleksowo. Od projektu i wystroju po stworzenie strategii wizerunkowej restauracji a kończąc właśnie na doradztwie – jakie rozwiązania wdrożyć najlepiej.
A co z trendem rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej? Dając gościom możliwość oglądania w okularach wirtualnej rzeczywistości, pogłębia się wrażenia smakowe: jedzenie ostryg na plaży w Zelandii – wirtualna rzeczywistość to umożliwia. Wszystkie zmysły są zaangażowane, co stanowi wyjątkowe doświadczenie. Według firmy VR Dinning rzeczywistość wirtualna jest przede wszystkim środkiem, a nie celem samym w sobie. W tym przypadku ograniczać nas może tylko kreatywność. Zapach również może wzmagać nasz apetyt, ale też urzeczywistnić wyobrażenie o miejscu w którym jesteśmy.
Firma badawcza IDC prognozuje, że w 2017 roku globalne wydatki na wirtualną rzeczywistość i rzeczywistość rozszerzoną sięgną 17,8 miliarda dolarów w 2018 roku, czyli o blisko 95% więcej w porównaniu z szacowanymi na rok bieżący nakładami rzędu 9,1 miliarda dolarów. Czy ten trend dosięgnie również rynku HoReCa?
„Takie rozwiązania, jak VR i AR zyskują na popularności, ale niestety nie spodziewałabym się prędko, że dotrą również do restauracji. Oczywiście mogą pojawić się wyjątki, właściciele restauracji mogą to również potraktować jako formę jednorazowej akcji marketingowej. Nie jestem też do końca przekonana czy restauracja jest właściwym miejscem do zastosowania tej technologii. To może negatywnie wpłynąć na relacje między ludzkie. Właściciele restauracji inwestują w jej aranżacje, aby goście chętnie ją odwiedzali i spotykali się w bliskim gronie. A co najważniejsze – czuli się dobrze w jej wnętrzu” dodaje architekt Dorota Maksymowicz.
Co zawsze zamawiam? Kiedy będzie moje danie?
Prawie 80% badanych twierdzi, że technika restauracyjna poprawia wrażenia z ich wizyty w restauracji, zwłaszcza gdy przyspiesza to obsługę. Wynika to z ostatnich badań skupiających się na klientach i technologii przeprowadzonych przez firmę technologiczną Toast.
Gdy pracownicy mogą szybko zidentyfikować stałych klientów i ich wyjątkowe preferencje, mogą skoncentrować się na zadowoleniu klientów i zadbaniu, aby wracali do restauracji. Szybki dostęp do informacji na temat konkretnego klienta, ułatwia dostosowanie serwisu do już znanych preferencji danej osoby. To może być rozwiązanie dla restauracji premium, gdzie Klientowi zależy na specjalnym traktowaniu. A czy czas oczekiwania na danie i brak informacji kiedy je otrzymamy nie jest frustrujący? Rozwiązaniem może być technologia, która informuje klientów o postępach w dostarczaniu posiłków. Zwłaszcza w ruchliwe dni, czy też godziny – klienci chcą wiedzieć, ile czasu zajmie dostarczenie zamówionych dań. Klient może śledzić postępy swoich zamówień w czasie rzeczywistym, od przygotowania posiłków do spodziewanego czasu zaserwowania przez obsługę.
Przed technologią nie uciekniemy, ale czy jest możliwe, że jednak to właśnie restauracje będą prawie wolne od niej? Jeszcze nie tak dawno oglądając kultową bajkę The Jetsons wielu z nas marzyło o maszynie, która za pomocą jednego guzika robi nam jajecznicę. A teraz? Coraz częściej czytamy o drukarkach 3D, służących do „drukowania” żywności.
The Space to interdyscyplinarne biuro projektowe, które architekt Dorota Maksymowicz założyła w 2007 roku. Do dzisiaj biuro zrealizowało ponad 350 projektów, zarówno wnętrz indywidualnych, jak i komercyjnych. Mocną stroną The Space jest kompleksowość – projektanci zajmują się inwestycją: od projektu do realizacji „pod klucz”. Biuro projektowe specjalizuje się we współpracy z rynkiem horeca, a potwierdzeniem tego jest współpraca z marką Dominium i Salad Story. Ponadto stanowią silne wsparcie projektowe dla inwestycji biurowych. Obecnie zespół tworzy siedmiu specjalistów z zakresu architektury wnętrz, budynków oraz krajobrazu. www.the-space.pl