1. Home
  2. KONKURSY
  3. KDMI
  4. Koncepcja drewnianej podwieszanej kładki pieszo-rowerowej w Żywcu.
Koncepcja drewnianej podwieszanej kładki pieszo-rowerowej w Żywcu.
0

Koncepcja drewnianej podwieszanej kładki pieszo-rowerowej w Żywcu.

0

FINALISTKA

Ewa Słupska
Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej

Mentor: dr inż. Mariusz Hebda

Koncepcja rozwiązania jednoprzęsłowej konstrukcji drewnianej podwieszanej kładki pieszo-rowerowej, której zadaniem będzie bezpieczna przeprawa ponad rzeką Koszarawa w malowniczej miejscowości Żywiec. Obiekt zlokalizowany będzie na miejscu istniejącej kładki, której parametry nie spełniają warunków bezpieczeństwa. Dzięki przebudowie obiektu szerokość użytkowa osiągnie wartość 4m oraz pozwoli na płynny ruch dla dwóch potoków ruchu pieszych oraz rowerzystów. Ustrój nośny nowoprojektowanego obiektu przyjęto w postaci pomostu podwieszonego do stalowego pylonu dzięki systemowi want, stężonego stalowymi belkami dwuteowymi oraz systemem stężeń wiatrowych. Zaprojektowano pylon typu „Krzywy kij”. Przyjęto olinowanie składające się z układu harfowego oraz wachlarzowego. Sporządzono model numeryczny klasy (e1,p3) z którego odczytano potrzebne siły przekrojowe do obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Rozpatrzono dwa modele obciążeń zmiennych: obciążenie równomiernie rozłożone oraz reprezentujące pojazd służbowy w dwóch trasach do porównania. Sprawdzono stany graniczne nośności dla elementów: podłużnica, poprzecznica, dźwigar klejony oraz pylon. Istniejąca kładka stanowi jedno z najważniejszych połączeń przez rzekę, natomiast nie spełnia potrzeb dynamicznie rozwijającej się okolicy. Projekt dzięki swojej formie przyczyniłby się do podniesienia atrakcyjności przestrzeni, stałby się celem podróży na trasie oraz miejscem spotkań mieszkańców, co przyczyniłoby się do promocji miasta Żywiec.

O autorce

Ewa Słupska

Absolwentka studiów I stopnia profilu dyplomowego: Mosty i Budowle podziemne. Aktualnie studentka pierwszego roku studiów magisterskich Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej na specjalności: Budowle – informacja i modelowanie. Członkini Studenckiego Koła Naukowego Footprint obecnie pracującym nad projektem „PKanoe” – budową kajaka z betonu o obniżonym śladzie węglowym.