1. Home
  2. YOUNG ENGINEERS
  3. YE RYNEK
  4. OBA PLACE CENTRUM LOGISTYCZNEGO W GDYNI BĘDĄ GOTOWE PÓŁ ROKU PRZED TERMINEM
OBA PLACE CENTRUM LOGISTYCZNEGO W GDYNI BĘDĄ GOTOWE PÓŁ ROKU PRZED TERMINEM
0

OBA PLACE CENTRUM LOGISTYCZNEGO W GDYNI BĘDĄ GOTOWE PÓŁ ROKU PRZED TERMINEM

0

Dwa place manewrowo – składowe, czyli ponad 17 hektarów do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych będą gotowe na pół roku przed terminem! Do zrealizowania inwestycji Centrum Logistycznego w Porcie Gdynia, potrzeba było 85 tysięcy metrów sześciennych betonu.

Place składowo-manewrowe powstały na terenie Centrum Logistycznego przy ul. Logistycznej w Gdyni. Ich generalnym wykonawcą jest sopocka firma NDI, która od początku utrzymywała duże tempo robót.

– Obecny stan zaawansowania prac to ponad 90 procent. W listopadzie zakończyliśmy roboty związane z układaniem nawierzchni betonowej. Dzięki pełnemu zaangażowaniu zespołu oraz podwykonawców w ciągu sześciu i pół miesiąca udało się wykonać ponad 185 tys. m2 nawierzchni – mówi Przemysław Młynarczyk, kierownik budowy z NDI. – Termin zakończenia inwestycji zgodnie z umową był planowany na koniec czerwca 2022 roku, także wyprzedziliśmy go o około pół roku.

I co dalej?

Właśnie wykonywane jest ogrodzenie wokół placu nr 2 (na placu nr 1 jest już zbudowane). Trwa montaż pomostów chłodniczych oraz zbiornika przeciwpożarowego z przepompownią. W planach są jeszcze drobne prace brukarskie, humusowanie i wykonanie terenów zielonych, a także montaż szaf sterowniczych do pomostów chłodniczych oraz zakończenie montażu pomostów.

– Zostaną one wykonane, gdy tylko pozwoli na to pogoda. Ale już teraz place są gotowe do oddania do użytku – zaznacza Przemysław Młynarczyk.

Place mają grubość 45 centymetrów i posiadają nośność 20 ton na metr kwadratowy. Do ich budowy wykorzystano około 55 tys. m3 betonu nawierzchniowego oraz około 30 tys. m3 betonu na podbudowę zasadniczą. Nawierzchnia była układna w jednej warstwie, z betonu zbrojonego włóknami. Poza tym płyty betonowe były dyblowane we wszystkich kierunkach. Tak szybka realizacja tej inwestycji była możliwa właśnie dzięki połączeniu różnych technologii układania nawierzchni oraz za sprawą ustawienia na placu budowy węzła betoniarskiego. Prace były prowadzone 24 godziny na dobę.

Szansa na rozwój

Inwestycja Portu Gdynia obejmowała także wykonanie odwodnienia liniowego oraz przebudowę i budowę uzbrojenia podziemnego i nadziemnego, czyli wykonanie sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, tzw. hydrantowej wraz ze zbiornikiem oraz przepompownią wody pożarowej.

Dodatkowo do zadań generalnego wykonawcy należała m.in. realizacja sieci elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych, budowa dwóch trafostacji, otwartego zbiornika retencyjnego z drogą dojazdów, a także pomostów obsługowych dla kontenerów chłodniczych.

– Współpraca Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. z korporacją budowlaną NDI S.A może stanowić przykład jak wzorowo realizować tego typu przedsięwzięcia. Wykonawca od samego początku wykazał duże zaangażowanie w realizację projektu. Dla nas place i infrastruktura w zachodniej części naszego portu otwierają kolejne możliwości obsługi różnorodnych grup ładunkowych – zaczynając od tych które są w naszym porcie obecne od wielu lat, jak też zupełnie nowe, jakimi są elementy morskich farm wiatrowych. Działania te są kluczem do konkurencyjności portu i umożliwiają dalszy wysoki poziom funkcjonowania Portu Gdynia – mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Wartość inwestycji to ponad 70,7 milionów złotych netto. Dzięki nowym placom Port Gdynia zyskuje szansę na rozwój. Już dziś miasto jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej, dlatego tak ważne są połączenia intermodalne, które będą realizowane w tej części portu.