Home Bez kategorii GLEN RUNAGALL I KAZIMIERZ SZEWCZYK – DRYVIT W NOWEJ ODSŁONIE
GLEN RUNAGALL I KAZIMIERZ SZEWCZYK – DRYVIT W NOWEJ ODSŁONIE
0

GLEN RUNAGALL I KAZIMIERZ SZEWCZYK – DRYVIT W NOWEJ ODSŁONIE

0

Po 47 latach sukcesów rynkowych nadszedł czas, żeby zaprezentować nowy Dryvit, którego wizerunek jest spójny z nowoczesną firmą, nadającą kurs innowacjom w dziedzinie rozwiązań elewacyjnych.

Z GLENEM RUNAGALLEM, PREZESEM ZARZĄDU DRYVIT SYSTEMS USA [EUROPE] SP. Z O.O. ORAZ KAZIMIERZEM SZEWCZYKIEM, WICEPREZESEM DS. SPRZEDAŻY DRYVIT SYSTEMS USA [EUROPE] SP. Z O.O. ROZMAWIA DANUTA BURZYŃSKA

Danuta Burzyńska: Dryvit to marka, która na polskim rynku budowlanym odegrała przełomowa role. Podobnie jak Junkers i Rigips – system Dryvit wyznaczał pewien określony branżowy brand, w tym przypadku – system ociepleń. Jak ewoluował on na przestrzeni minionych kilkudziesięciu lat i jak sprawdził się po latach eksploatacji?
Glen Runagall:
To prawda, już w 1970 r. Dryvit wprowadził na polski rynek system ociepleń na styropianie z zastosowaniem tynków cienkowarstwowych. Niedługo później ITB opracowało na jego podstawie wytyczne do metody zwanej wówczas „lekka – mokra” (obecnie BSO/ETICS). Jesteśmy dumni, że nasze produkty odegrały przełomową rolę w kształtowaniu i wytyczaniu rozwoju metod budowlanych na polskim rynku systemów ociepleń. Bycie pionierem w branży idzie w parze z zapewnieniem nieustannego rozwoju, dopasowaniem się do rosnących wyzwań i zapotrzebowań tego szybko rozwijającego się sektora. Poszerzyliśmy naszą ofertę, która na samym początku opierała się na systemie Outsulation, o systemy z innymi warstwami izolacyjnymi, metodami mocowania, wariantami warstwy bazowej i szeroką gamą estetycznych powłok wykończeniowych – między innymi tynku nadającego efekt naturalnego kamienia. Ten system sprawdził się doskonale, dostarczając użytkownikom wymiernych oszczędności w eksploatacji budynku, znacząco wpływając przy tym na estetykę miast.
Kazimierz Szewczyk: W latach 90., kiedy produkty Dryvit na dobre zagościły na polskim rynku, zaproponowaliśmy polskim odbiorcom system ocieplania, który może być nie tylko zabezpieczeniem budynku, ale jednocześnie może podnieść jego walory estetyczne, stać się ciekawym, kreatywnym wyzwaniem. Inwestorzy, architekci i wykonawcy przekonali się, że mogą korzystać z bogatszej gamy kolorystycznej, niż kilka podstawowych, stosowanych wówczas kolorów. Przede wszystkim otrzymali nowy produkt – tynki cienkowarstwowe, które wraz z systemami ociepleń stanowiły atrakcyjniejszą alternatywę dla tynków klasycznych. Nowy system oferował lepszą efektywność izolacyjną przy zdecydowanie niższych nakładach inwestycyjnych. Wiązało się to również z przeniesieniem izolacji ze środka na zewnątrz murów, zwiększając przestrzeń wewnątrz budynku. Warto dodać, że realizacja z 1970 r. została po 29 latach eksploatacji poddana ekspertyzie ITB, w której eksperci Instytutu stwierdzili, że po tylu latach użytkowania ocieplenie wykonane materiałami Dryvit w dalszym ciągu zachowało swoje główne funkcje. Jest to najlepsza rekomendacja jakości naszych systemów.

D.B.: Jaki jest dziś zasięg firmy?
G.R.:
Dryvit jest firma globalna, działająca na sześciu kontynentach. Zaopatrujemy 60 krajów w różnych strefach klimatycznych. Dryvit w Polsce odpowiada za Europę, Bliski Wschód, Afrykę i Indie, co oznacza, że materiały na te wszystkie rynki dostarczane są z naszej fabryki w Radziejowicach, niedaleko Warszawy.
K.S.: Muszę przyznać, że jako Polak cieszę się, że to właśnie polski zakład produkcyjny dostarcza produkty do tak wielu regionów. Produkty z naszej fabryki można kupić w Polsce, ale również we Francji, Belgii, Grecji, Wielkiej Brytanii czy na Gibraltarze.

D.B.: Jakie były Państwa największe wyzwania zawodowe w związku z zarzadzaniem firma Dryvit?
G.R.:
Nasza branża podlega ciągłej zmianie – wymagania legislacyjne, techniki budowlane, innowacje, dynamika zatrudnienia w poszczególnych sektorach, parametry kosztowe, oczekiwania klientów – a wymieniam tylko kilka elementów. Pomnożywszy to wszystko przez rynki, na których działamy, możemy zauważyć, z jaką mieszanką oczekiwań mamy do czynienia. Naszym celem jest rozpoznać oraz szybko zrozumieć wyzwania, z którymi się stykamy i na nie reagować, tak aby pozostać w czołówce firm innowacyjnych. Chcemy konsekwentnie dostarczać naszym klientom wysoce energooszczędne rozwiązania w postaci dopasowanych do potrzeb, certyfikowanych systemów ociepleń z szerokim wyborem wykończeni. Kolejnym wyzwaniem dla nas jest zarzadzanie procesem wielokrotnej certyfikacji. Mimo próby ujednolicenia przez Unie Europejska przepisów budowlanych, wciąż poszczególne rynki preferują aprobaty zgodne z lokalnym prawem, a taki proces certyfikacyjny jest często długotrwały. Finalnie jednak mamy ogromną satysfakcję, kiedy nasze produkty przechodzą kolejne etapy testów i są doceniane nie tylko przez ITB, ale także przez CSTB we Francji czy BBA w Wielkiej Brytanii i inne instytuty badawcze.

D.B.: Jakie jest stanowisko firmy w odniesieniu do coraz silniej kładzionego w branży nacisku na rozwiązania zrównoważone, proekologiczne?
K.S: Istota ETICS opiera się na rozwiązaniach energooszczędnych, które, przy powszechnym zastosowaniu, maja duży wpływ na środowisko. Systemy ociepleń pozwalają zaoszczędzić na energii potrzebnej zarówno do ogrzewania budynku, jak i utrzymywania jego niskiej temperatury. Obniżenie zapotrzebowania na energię przynosi wymierny efekt w postaci znacznej redukcji emisji gazów i pyłów do atmosfery.
G.R: Tak, wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za utrzymanie czystego i zdrowego środowiska, a my, jako Dryvit, jesteśmy dumni, że możemy się do tego przyczynić. Istnieją trzy główne czynniki, które wpływają na konstrukcję i eksploatację budynku: są to koszty projektu i budowy budynku, koszty operacyjne i koszty wpływu na środowisko. Jak słusznie Pani sugeruje, istnieje zwiększona świadomość roli budynków przyjaznych środowisku, a my mamy realny wpływ na te kwestie. Budowanie z firmą Dryvit jest bardziej efektywne, niż korzystanie z tradycyjnych metod ocieplania. Zastosowanie 5 centymetrów naszego systemu Outsulation może skutkować wzrostem efektywności energetycznej o 84%, co może przełożyć się na oszczędność energii rzędu 30%. Jednak świadomość dotycząca ochrony środowiska wzrasta i rynek oczekuje od nas więcej. I tu Dryvit odgrywa dodatkową rolę. Proszę pozwolić, że wytłumaczę – w łączeniu emisji dwutlenku węgla z szybką zmianą klimatu specjalna uwaga poświęcana jest wpływowi materiałów budowlanych na środowisko w czasie ich całego cyklu życia – od wydobycia surowców, produkcji materiałów poprzez ich transport i zastosowanie. To tutaj Dryvit zdobywa punkty w wykorzystaniu stosunkowo niskiej ilości energii podczas całego cyklu życia produktów, a przy uwzględnieniu oszczędności związanych z pozytywną rolą naszych systemów możemy powiedzieć, że biorąc przykładowo 50 lat życia budynku, wpływ dwutlenku węgla wyprodukowanego przez Dryvit jest trzy razy mniejszy od procesu produkcyjnego i cyklu eksploatacyjnego tynku tradycyjnego i pięć razy mniejszy od cegły. Wiec tak: jesteśmy świadomi naszej odpowiedzialności za środowisko i jesteśmy dumni, że mamy tak znaczny wpływ na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.

D.B.: Czym jeszcze wyróżnia się firma Dryvit spośród konkurencji?
K.S.:
Innowacyjnym podejściem do rozwiązań estetycznych. Jako pierwsi zaproponowaliśmy tynki inne niż tradycyjny baranek. Powłoki o wyglądzie cegły, granitu, kamienia, betonu czy metalu szybko znalazły uznanie wśród kontrahentów i stanowiły inspiracje dla konkurencji, która, podążając naszym śladem, wprowadza na rynek rozwiązania o podobnych efektach. Większość naszych rozwiązań znalazła zastosowanie w wielu prestiżowych realizacjach na całym świecie, tynki Dryvit znalazły się między innymi na elewacjach słynnych hoteli Las Vegas, takich jak Bellagio, New York-New York czy Venetian. Pokazaliśmy, że projektowanie budynków z zastosowaniem systemu ociepleń może być ciekawym doświadczeniem nie tylko dla architektów, ale też dla inwestorów. Kontrahenci dostali narzędzie, które umożliwia realizacje najbardziej nieprawdopodobnych wizji. A to, co nas wyróżnia cały czas, to elastyczne podejście do kreatywnych pomysłów klientów, z którymi szukamy najlepszych rozwiązań, tak żeby jak najwierniej zrealizować ich koncepcje. Zdarza się, że te poszukiwania prowadza do powstania nowego rozwiązania lub produktu.
G.R.: Dryvit różni się również tym, że czerpiemy z bycia częścią globalnego koncernu RPM International Inc., właściciela spółek produkujących wysokiej jakości farby, uszczelniacze i specjalistyczną chemię budowlaną. RPM zarządza 120 zakładami produkcyjnymi w 24 krajach na 5 kontynentach. W sumie materiały produkowane przez firmy należące do koncernu sprzedawane są w 170 krajach. Współpraca z RPM stanowi doskonałą platformę wymiany innowacyjnej myśli technologicznej, niosąc równocześnie wymierne korzyści dla kontrahentów przy stosowaniu naszych produktów. Jednocześnie współdziałanie pomiędzy firmami znacząco wpływa na poszerzenie naszej oferty.

D.B.: W ostatnim czasie firma Dryvit przeszła widoczne zmiany, jak podejrzewam, nie tylko w zakresie identyfikacji wizualnej… Proszę powiedzieć, jaka jest geneza rebrandingu i jakie niesie z sobą nadzieje na przyszłość?
G.R.:
Od 1969 nasze logo z pingwinem było symbolem ETICS i dobrze nam służyło przez ponad 47 lat sukcesów rynkowych. Stwierdziliśmy, że nadszedł czas, żeby zaprezentować nowy Dryvit – Dryvit, którego wizerunek jest spójny z nowoczesną firmą, nadającą kurs innowacjom w dziedzinie rozwiązań elewacyjnych. Z firmy oferującej wyspecjalizowane systemy ociepleń Dryvit rozwinął się w firmę oferującą rozwiązania należące do głównego nurtu budowlanego. W firmę, która oferuje systemy o unikalnej efektywności z różnorodnymi rozwiązaniami estetycznymi, dostarczając rynkowi elewacji zróżnicowaną ofertę i szerokie spektrum możliwości. Nasze nowe logo zachowuje kluczowe cechy, dzięki którym Dryvit zbudował wysoką pozycję w segmencie systemów ociepleń. Częścią naszego logo jest pingwin, który dzięki właściwościom swojej budowy i upierzenia utrzymuje odpowiednią dla niego temperaturę. Będąc przy tym pięknym i eleganckim, łączy dwie podstawowe zasady naszych systemów – efektywność energetyczna i estetykę. Krótko mówiąc, zmodyfikowaliśmy nasze logo, żeby podkreślić w znaczący sposób, że Dryvit jest nowoczesną, wzmocnioną, dynamiczną firmą, wprowadzającą na rynek ciekawe innowacje.

D.B.: Ciekawa jestem, jakie innowacyjne rozwiązania Dryvit, alternatywne do systemów tradycyjnych, zostały już przez Państwa wprowadzone na rynek? Czy planujecie poszerzyć jeszcze ofertę i w jakim kierunku planowany jest dalszy rozwój asortymentu produktów?
K.S.:
Takim innowacyjnym rozwiązaniem są prefabrykaty Fedderlite, czyli pełne systemy ociepleń wykonane poza terenem budowy. Umożliwiają one szybką instalację ocieplenia niezależnie od panujących warunków pogodowych. Dzięki prefabrykatom możemy uniknąć błędów w aplikacji, które mogą wystąpić na budowie, i w ten sposób zapobiec pojawieniu się ewentualnych przyszłych problemów. Tak wykonany system posiada również ogromne możliwości osiągania efektów estetycznych, w których można wykorzystać znane i sprawdzone rozwiązania Dryvit, takie jak powłoki dające efekt kamienia, piaskowca, cegły, itp. Co warte pokreślenia, te nowatorskie niegdyś tynki doskonale sprawdzają się przy tradycyjnych technikach ocieplania budynków. Jeśli chodzi o wzbogacenie naszej oferty, planujemy wyjść szerzej poza standardowe rozwiązania profili architektonicznych, które otworzą przed projektantami nowe możliwości.

D.B.: Czy segment termomodernizacji i rewitalizacji jest rozwojowy również w innych krajach?
G.R:
Tak, z cała pewnością oferowane przez nas produkty i systemy bez wyjątków cieszą się rosnąca popularnością na świecie. Wśród projektantów, inwestorów i zarządców nieruchomości panuje wysoka świadomość zapotrzebowania na efektywność energetyczną z zastosowaniem technologii o wysokich standardach. Ta świadomość połączona jest z potrzebą stosowania nowych, kreatywnych rozwiązań, dzięki którym można zróżnicować estetycznie budynki i tworzyć oszałamiające architektonicznie obiekty. Więc oczywiście wzrost na rynkach, na których jesteśmy, jest bardzo dynamiczny. To samo możemy powiedzieć o rynkach, w których występuje klimat o wysokich temperaturach, gdzie istotne jest obniżenie kosztów klimatyzacji. Na przykład w Arabii Saudyjskiej w ostatnich latach 80% produkowanej energii jest używane do ochładzania budynków. W związku z tym powstało wiele inicjatyw mających na celu znaczne zredukowanie tej wartości, sprawiając, że ETICS staje się wyborem numer jeden.

D.B.: Czego mogę życzyć Panom i firmie w Nowym Roku? G.R.: Proszę nam życzyć dalszych sukcesów w działalności na dzisiejszym, złożonym i pełnym wyzwań rynku budowlanym, tak żebyśmy mogli kontynuować rozwój, opierając się na naszych wartościach. Chciałbym, żebyśmy dostarczali naszym kontrahentom produkty i systemy, jakie pomogą im w tworzeniu wspaniałych, efektywnych energetycznie budynków dla następnych pokoleń, które z kolei będą mogły korzystać z nich przez wiele, wiele lat.
K.S.: W Nowym Roku ważne są przede wszystkim życzenia dla Polaków. Jesteśmy podbudowani tym, jak zmienia się świadomość i standardy Polaków dotyczące budynków. Nasz kraj się modernizuje, a jeżdżąc po Polsce, wyraźnie to widzę. Dużo się zmieniło i jesteśmy bliżej standardów budowlanych Europy Zachodniej. Życzę Polakom, żeby pozostali na drodze rozwoju.

D.B.: Dołączam się do tych życzeń, a Panom – spełnienia na płaszczyźnie zawodowej i osobistej. Dziękuję za rozmowę.

open