1. Home
  2. Bez kategorii
  3. FRANÇOIS-XAVIER MOSER – 350 LAT POSTĘPU I INNOWACJI
FRANÇOIS-XAVIER MOSER – 350 LAT POSTĘPU I INNOWACJI
0

FRANÇOIS-XAVIER MOSER – 350 LAT POSTĘPU I INNOWACJI

0

Tylko w 2014 roku Grupa Saint-Gobain przeznaczyła na badania i rozwój ponad 400 mln euro. W naszych jednostkach badawczych pracuje ponad 3700 osób, a eksperci badają w nich zagadnienia związane m.in. z innowacyjnym oszkleniem budynków, efektywnością energetyczną czy też ochroną środowiska

z François-Xavier Moser, Prezesem Zarządu Grupy Saint-Gobain w Polsce, Rumunii i Bułgarii rozmawia Grzegorz Przepiórka.
Grzegorz Przepiórka: Saint‑Gobain w tym roku obchodzi jubileusz 350-lecia działalności. Jak Pan sądzi, co by powiedział Ludwik XIV, który patronował powstaniu Saint-Gobain, gdyby miał możliwość oglądać efekty osiągnięte przez trzy i pół stulecia?
François-Xavier Moser: Na pewno byłby dumny z tego, jak Saint-Gobain niesamowicie rozwinęła się na przestrzeni tych 350 lat. Podmiot, który zaczynał jako manufaktura szkła, jest obecnie światowym liderem na rynkach związanych z budownictwem, jedną ze 100 największych grup przemysłowych na świecie i także jedną ze 100 najbardziej innowacyjnych. W trakcie naszej historii nieustannie przystosowywaliśmy się do zmieniających się warunków otoczenia. Dzisiaj tworzymy, produkujemy i dystrybuujemy materiały budowlane oraz nowatorskie rozwiązania będące odpowiedzią na kluczowe wyzwania naszych czasów: wzrost gospodarczy, oszczędność energii oraz ochronę środowiska.

G.P.: Jak w liczbach przedstawia się obecny potencjał Grupy Saint‑Gobain?
F.X.M.: Grupa Saint-Gobain jest obecna w 66 krajach, a w 2014 roku jej obroty wyniosły 41 mld euro. Zatrudniamy na całym świecie ponad 180 tysięcy pracowników, z czego ok. 6 tysięcy w Polsce.

G.P.: Co pozwoliło osiągnąć takie wyniki? Innymi słowy, jakie są kluczowe filary strategii Grupy Saint-Gobain?F.X.M.: Model wzrostu Saint-Gobain – oparty na trzech filarach (Sektor Dystrybucji Budowlanej, Sektor Produkty dla Budownictwa oraz Sektor Materiały Innowacyjne) – wspiera realizację naszej strategii. Wzmacnia nasze kompetencje, aby zaspokajać potrzeby lokalnych rynków, szybko reagować na potrzeby naszych klientów. Każdy z naszych sektorów działalności może tu pokazać swoje mocne strony. Sektor Dystrybucji Budowlanej (np. marki Tadmar, Platforma dla Remontu i Budowy) – bezpośrednią znajomość klientów i rynków, Sektor Produkty dla Budownictwa – silne marki, takie jak ISOVER, Rigips, Weber, PAM i Ecophon, a Sektor Materiały Innowacyjne – nowe technologie. W rezultacie Saint- Gobain jest modelem projektowania i dostarczania innowacyjności, zaawansowanych rozwiązań, które stopniowo poprawiają jakość naszego otoczenia i życia codziennego.G.P.: 20% produktów oferowanych dziś przez Saint-Gobain nie istniało jeszcze pięć lat temu. Jakim potencjałem R&D trzeba dysponować, by wykreować tyle nowych innowacyjnych rozwiązań w tak krótkim czasie?
F.X.M.: Tylko w 2014 roku Grupa Saint-Gobain przeznaczyła na badania i rozwój ponad 400 mln euro. W naszych jednostkach badawczych pracuje ponad 3700 osób, a eksperci badają w nich zagadnienia związane m.in. z innowacyjnym oszkleniem budynków, efektywnością energetyczną czy też ochroną środowiska.G.P.: Według badań w pomieszczeniach spędzamy 80% czasu, dlatego poprawa jakości budynków i komfortu codziennego życia bez wątpienia ma głęboki sens. Wychodząc z założenia, że warto do tego zagadnienia podchodzić kompleksowo, Grupa Saint-Gobain stworzyła program Multi‑Comfort. Czym charakteryzuje się zaproponowany standard i jakie korzyści generuje dla klientów?
F.X.M.: Opiera się on na zastosowaniu pakietu rozwiązań zapewniających nie tylko komfort ekonomiczny, termiczny, akustyczny czy ekologiczny, lecz także dobrej jakości powietrze i wysoki poziom estetyczny. Program Multi-Comfort nie tylko wspiera powstawanie domów o niskim zużyciu energii, lecz także promuje bezpieczeństwo, oszczędność energii i stabilizację, a w skali globalnej przyczynia się wydatnie do rozwoju miast przyszłości. Najlepiej o potencjale programu świadczy fakt, że koszty budowy i eksploatacji budynków w tym standardzie mogą być niższe nawet o 37% w porównaniu do tradycyjnych domów.

G.P.: Jaki jest dzisiaj w Polsce popyt na domy Multi-Comfort? Czy spodziewa się Pan ożywienia w najbliższych latach w związku z twardymi przepisami unijnymi?
F.X.M.: W ciągu ostatnich lat Polska dokonała ogromnego postępu pod względem poprawy efektywności energetycznej budynków. Stało się to możliwe m.in. dzięki szerokiej termomodernizacji prowadzonej w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych. Mimo to, jak wynika z informacji resortu gospodarki, efektywność energetyczna polskiej gospodarki jest wciąż około trzy razy niższa niż w najbardziej rozwiniętych krajach europejskich i około dwukrotnie niższa niż średnia dla całej Unii Europejskiej. W tym kontekście warto pamiętać, że budynki odpowiadają za 40% łącznego zużycia energii w państwach Wspólnoty. To wszystko najlepiej obrazuje zapotrzebowanie na budownictwo niskoenergetyczne w Polsce.

G.P.: Program Multi- Comfort jest dobrym przykładem tego, że Grupa Saint-Gobain, dzięki wielości i różnorodności marek wchodzących w jej skład, może realizować nowoczesne podejście do budownictwa w sposób kompleksowy. Jaki jest dokładnie zakres aktualnej oferty i ile marek wchodzi w skład Grupy?
F.X.M.: Największy swój wkład w program Multi- Comfort mają te marki, które oferują swoje wyroby dla segmentu budynków mieszkalnych, czyli izolacje ISOVER, szkło GLASSOLUTIONS, systemy suchej zabudowy RIGIPS oraz chemia budowlana WEBER. Ale nie możemy zapominać o innych markach, dzięki którym można budować np. lepsze szkoły (ECOPHON), czy wodociągi (PAM). W Polsce w skład Grupy wchodzi aktualnie 16 marek, oferujących szkło dla budownictwa i przemysłu motoryzacyjnego, specjalistyczne materiały techniczne (np. ścierne), wyroby budowlane. Saint-Gobain w Polsce ma też marki związane z dystrybucją materiałów dla budownictwa Tadmar i Platformę dla Remontu i Budowy.

G.P.: Innowacyjne materiały pozwalają na oszczędność energii i uzyskanie komfortu, ale również na urzeczywistnianie nietuzinkowych wizji architektonicznych. Co szczególnie cenią sobie architekci w rozwiązaniach proponowanych przez Grupę Saint-Gobain? Z tego, co mi wiadomo, oprócz samych produktów doceniają także wsparcie techniczne, choćby w postaci nowoczesnych aplikacji.
F.X.M.: Polscy specjaliści doceniają przede wszystkim to, że duża część innowacyjnych produktów powstaje w Polsce, dzięki wysokim kwalifikacjom i zaangażowaniu naszych inżynierów i kadry technicznej. Przykładem jest odznaczona w tym roku statuetką TOPBuilder seria nowoczesnych szyb zespolonych CLIMATOP FAMILY dedykowanych dla budownictwa mieszkaniowego, która umacnia naszą pozycję lidera zrównoważonego budownictwa. Kolejnym przykładem jest nowe unikalne szkło walcowane SGG MASTER- SOFT produkowane w Jaroszowcu, które w prestiżowym konkursie Red Dot Award otrzymało najwyższe wyróżnienie: Product Design 2015 Best of the Best. Co ciekawe, inne szkło z tej serii możemy podziwiać na fasadzie lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Co się zaś tyczy aplikacji mobilnych, Grupa Saint-Gobain stworzyła ich kilkanaście. Są adresowane do biznesu i końcowego użytkownika, a co najważniejsze, udostępniliśmy je bezpłatnie w sklepach internetowych: App Store i Google Play. Wśród nich znajdują się m.in. programy do obliczeń i projektowania przeszkleń, wizualizacji zastosowanych rozwiązań oraz bogate biblioteki zdjęć realizacji.

G.P.: Proszę wskazać kilka najbardziej spektakularnych projektów zrealizowanych w Polsce i na świecie, w których Grupa Saint-Gobain brała udział.
F.X.M.: W ciągu naszej historii dostarczyliśmy nasze produkty i rozwiązania do realizacji szeregu unikatowych projektów. I tak Saint-Gobain wyprodukowała lustra, które zdobią słynną Salę Zwierciadlaną w Wersalu, a piramida w Luwrze jest zbudowana ze szkła Grupy. Ale także w łaziku marsjańskim Curiosity zastosowano nowoczesne rozwiązania Saint-Gobain Performance Plastics i Saint-Gobain Crystals. W Polsce produkty Saint-Gobain zostały użyte przy budowie między innymi Stadionu Narodowego, Muzeum Historycznego w Krakowie oraz Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, wieżowców Złota 44 w Warszawie czy Sky Tower we Wrocławiu.

G.P.: Tworzeniu innowacyjnych rozwiązań i – ogólniej – świadczeniu wysokiej jakości usług sprzyja z pewnością zaangażowanie pracowników wynikające z wysokiej kultury organizacji Grupy Saint‑Gobain, czego potwierdzeniem jest prestiżowy tytuł Top Employer przyznany w ubiegłym roku. W jaki sposób kreowane jest środowisko pracy w Grupie?
F.X.M.: To nie technologia tworzy innowacje, lecz poważne podejście do pracy, otwartość na nowe pomysły i umiejętność pracy zespołowej. W Saint-Gobain, pomimo że mamy 180 tysięcy pracowników każdy może poczuć się częścią tej samej rodziny. Mamy wspólne wartości, tworzone przez 350 lat historii opartej na szacunku, zaangażowaniu, uczciwości, lojalności i solidarności. Wartości te są wpisane w Pryncypia Zachowania i Postępowania Grupy. Wszystkie firmy i wszyscy pracownicy należący do Saint-Gobain stosują się do tych Pryncypiów, ponieważ jest to warunek niezbędny, aby być częścią Grupy. Symbolizują one i przekazują innym cele obowiązującej polityki: zero wypadków przy pracy, zero chorób zawodowych oraz zero zdarzeń szkodliwych dla środowiska. Saint-Gobain inwestuje w swoich pracowników i wspiera ich w rozwijaniu talentów. Zachęcamy naszych pracowników do ciągłego poszerzania kompetencji, np. poprzez korzystanie z dostępnej dla wszystkich platformy e‑learningowej. Inny z naszych programów, o nazwie OPEN, wspiera mobilność, daje szanse rozwijania kariery zawodowej w ramach Saint-Gobain w różnych miejscach i w różnych obszarach. Codzienny rozwój i zadowolenie z pracy są kluczowe dla zaangażowania zespołów.

G.P.: Nawiązując do jubileuszowego hasła, Grupa Saint-Gobain to 350 lat historii, ale i 350 powodów, by wierzyć w przyszłość. Jakie są najważniejsze z nich? Co przede wszystkim pozwala Wam wierzyć w przyszłość
F.X.M.: Patrząc w przeszłość, możemy śmiało powiedzieć, że innowacje są integralnym składnikiem DNA naszej Grupy, wyznaczyły one naszą historię i dają powody, żeby z optymizmem patrzeć w przyszłość. Podczas swojej 350 letniej historii Grupa była świadkiem wielu udanych zmian, których motorem napędowym była ludzka inteligencja. Optymizm Saint-Gobain opiera się na mocnej wierze w postęp, który skoncentrowany jest wokół zrównoważonego rozwoju i poprawie codziennego życia, zarówno jeżeli chodzi o technologię, jak i o ludzi.

G.P.: Jaka jest wizja przyszłości firmy Saint- Gobain? Jakie są plany, cele i wyzwania?
F.X.M.: Naszą ambicją jest być wzorem do naśladowania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju na całym świecie, poprzez umiejętne dostosowanie się do potrzeb każdego lokalnego rynku.

G.P.: Dziękuję za rozmowę.

fot. Adam Rotter